...rubriken blev missvisande där, vi börjar om:
Jygge SVARA
Lukta, skrapa och undersök varje exemplar. Om inte annat så kanske denna artikel får er att tänka. Spännande också med svamparnas nya utbredningskarta…
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=265868&avdelning_1=101&avdelning_2=142
Lite konstiga spekulationer i tidningsartikeln, tycker jag..
Att ökad försurning skulle vara en förklaring till att giftchampinjoner dyker upp i Jämtland, låter mycket osannolikt. Är det någonstans norrut som de kan förväntas bli hittade, är det väl just i de jämtländska kalkområdena.
Å andra sidan är det tydligen ingen som vet vad som orsakade förgiftningen heller.
Du har nog rätt Irene. Det länkades till en kommentar i artikeln som försökte förklara:
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=265867&avdelning_1=101&avdelning_2=142
Jag tror inte heller på hypotesen att sjunkande pH skulle vara förklaringen till ev. förekomst av giftchampinjoner i Jämtland. Längst ner på artikelsidan finns en länk till en annan artikel där Lars Lundberg dementerar på ett bra sätt.
Jag har sett giftchampinjonen på en del ställen i Stockholmstrakten men mest i Östergötlands kalktrakter. Och jag har alltid hittat den på kulturpåverkad mark i tätorter. I Linköping är den vissa år mkt vanligare än snöbollschampinjonen i parker och gräsmattor.
Aha, jag missade den länken.
Lars Lundberg har ju helt rätt: Om giftchampinjonen hittas i Jämtland beror det inte på försurning.
Däremot hör champinjoner till de arter som snabbast och lättast kan etablera sig längre norrut i takt med ett varmare klimat.
Fast jag är skeptisk ändå - inte ens en inbiten rökare kan väl undgå stanken vid tillagning av giftchampinjon?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.