Hoppas detta är ‘stor hjortticka’ Datronia mollis. Visserligen har jag tidigare inte bekymrat mig mycket om andra tickor än ätliga, men denna skulle jag kommit ihåg. Den kan således inte vara så väldigt vanlig häromkring?.
Rätt eller fel art; här är några iakttagelser. Den avbrutna sälgstamdel den växer på har fallit så att en sida är solsida, en är skuggsida in mot en tät granskog. På solsidan växer tickan påtagligt resupinat med bara små antydningar till hattar. På skuggsidan är den tydligt hattbildande.
Bild 1 visar den mångstammiga sälg den avbrutna stammen kommit från (det finns hundratals såna grupper, många på gamla odlingsrösen), bild 2 resupinat ticka på solsidan, bild 3 med hattar på skuggsidan.
Nästa tre bilder av porer på solsidan. Sämre solsidebilder finns i tråden “Sälgbor”.
Vad säger ni om tickan?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.