0 306 visningar

7 svar

Pinnskinn?

Jan A, Uppsala

3 apr 2008 kl. 14:04

På en gl “tomatpinne” (ask) lyste dessa vackra skinn i dagens gråväder! Färgen korrekt.

0

Hans v E

3 apr 2008 kl. 21:55

Tätskinn - Peniophora incarnata skulle jag säga.

0

Jan A, Uppsala

3 apr 2008 kl. 22:14

Tack Hans, det var bara lite för vackert!  Vad är det här då?

0

Irene A

5 apr 2008 kl. 13:33

Om den första är tätskinn - nja, då måste det vara mycket blåstick i bilden. Den har ju inget av tätskinnets dragning åt orange.
För mig ser det mer ut som rosenskinn.

Den andra är väl någon Hyphodontia-art. Närmare kommer i alla fall inte jag.

0

Jan A, Uppsala

5 apr 2008 kl. 14:57

Tack Irene.  Och som jag sa; färgen är korrekt - enligt mitt sätt att se och jämföra. “Mina” tätskinn brukar växa och se ut så här: Två bilder från GL trädgård, igenvuxen med plant. gran.

0

Jan A, Uppsala

5 apr 2008 kl. 15:15

Har kollat Hyphodontia. Skinnet knottrar sig, men jag hittar inte mycket påtagligt om arterna. Den här iaf på samma lokal som “tätskinnen” på de förra bilderna, med gamla aplar, plommon, hägg, olvon och try, alla döende grandöden. Möjl. också nån död björk och Salix, trol cinerea.
Är där mycket OFTA. Får väl ta bättre bild!

0

Knotterskinn

Irene A

6 apr 2008 kl. 11:09

Bra bilder är säkert bra, men att det skulle hjälpa till någon säker artbestämning tror jag inte. Det finns 25 arter i ekologiska katalogen,
på den här hemsidan 53 arter:
http://www.uni-tuebingen.de/uni/bbm/mycology/hydolist.htm

Hittills har drygt 80 arter beskrivits, och nya tillkommer undan för undan. Ibland räknas också Schizopora-arterna in i släktet Hyphodontia.

Bilder finns på den danska hemsidan (bara ett urval av olika typer ur släktet):
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/genera/Hyphodontia.html

Fler taggiga skinn finns i släktet Steccherinum som står nära ticksläktet Junghuhnia (har bl.a. likadana inkrusterade cystider).

Det är mikroskopering som gäller, både för att hamna i rätt släkte och komma någonvart i respektive bestämningsscheman - men arter som har släta fruktkroppar eller enbart bildar låga knottror kan förstås uteslutas.

Synd bara att man inte har fruktkropparnas utseende (taggighet, färg mm.) som ett första led i bestämningsnycklar. Det skulle minska antalet möjliga arter, och minska risken att hamna fel när man försöker sig på mikroskopering. I det fallet har faktiskt danska mykologer varit föredömen.

0

Knotterskinn

Jan A, Uppsala

8 apr 2008 kl. 11:22

Tack Irene för de tyvärr föga uppmuntrande “tipsen”  En snabbkoll av Stecherinum pekar på ett det är mera “påtagliga” kroppar. Jag har nu utgått från utseende och vanligaste substrat enligt ‘Ekologisk katalog…’ och ‘Nordic…’ och åtskilliga Hyphodontia-arter är fortf. möjliga. Kommer att fortsätta - så gott jag kan och givetvis återbesöka lokalen vid tjänlig väderlek, inte idag!
Och jag har gamla men/och bra mikroskop, men orkar inte just nu ställa dem i ordning. När trdg.säsongen är över så  ;))  Men då kommer väl nästa säsong…
(Det danska namnet “Tandsvamp” är väl inte så dumt - för vissa arter!)

I tråden “Örtaggsvamp och annat smått…” har jag något liknande skapelser i den andra bildserien. Ingen har kommenterat dessa… Vill du göra det?

Hur vore det om “någon” skulle ta initiativ till bättre (naturligare) bestämningsnycklar!?  Även Klas tickbok saknar (mestadels) bra beskrivningar av “det första man ser”, t.ex. porer och handlar nästan bara om sporer o.d. 

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone