0 470 visningar

17 svar

15 300 tranor

Geraldine Vällingby

3 apr 2008 kl. 23:25

idag vid Hornborgarsjön, tydligen ett rekord hörde jag imorse på radion. Tänk vilken upplevelse att få se alla dessa.

0

Jan A, Uppsala

4 apr 2008 kl. 08:10

Så många - och ändå har “mina” 4 par redan varit på sina revir i c. 1½ månad!!

0

Jan A

Geraldine Vällingby

4 apr 2008 kl. 09:16

Är det ovanligt tidigt?

0

Geraldine

Jan A, Uppsala

4 apr 2008 kl. 10:15

Nej, det är regel!  Bofasta, gamla trogna par kommer till häckningsplaserna/-myrarna innan snön är borta, ofta i februari i vår landsdel. Gäller inte bara “mina”!  ;))

0

GretheF Skåne

4 apr 2008 kl. 15:13

Det meste jag har set är 12500 CA och det var makalöst vackert jag kan inte komme up där i år men nästa är så!!!!!!!!!!!!!!

0

Varsågod Geraldine

Pita

4 apr 2008 kl. 15:46

Var där 1/4. Det är ganska mäktigt.

0

Pita

4 apr 2008 kl. 16:00

Här kommer en till bild.

0

Totte Gbg

4 apr 2008 kl. 18:23

Oj så många tranor, fina bilder!  1998 när jag var där var rekordet på ca 6000 om jag kommer ihåg rätt.
I morgon bär det av dit igen över dagen, ska bli roligt :)
http://www.matokultur.se/category.php?categoryID=82

0

Totte Gbg

4 apr 2008 kl. 18:25

Oj fel länk, här är den rätta.. http://www.hornborga.com/index.asp

0

Gröna

4 apr 2008 kl. 20:10

Roligare att se ett fåtal, ja bara en, när man råkar få se tranor. Annars så är det bara grått, grått….....

0

Enelie, Linköping

4 apr 2008 kl. 20:57

Tack Pita!
...för de fantastiska bilderna från Hornborgasjön.
Jag bara njuter av bilderna.

0

Backstugusittaren(gröna)

4 apr 2008 kl. 21:39

Någon som vet om tranor är ätbara för människor? Måste isåfall varit ett välkommet tillskott förr i tiden när maten tagit slut framåt vårkanten.

0

Jan A, Uppsala

4 apr 2008 kl. 22:32

Visst är dom ätliga. men har en mycket tydlig transmak.

0

Tack Pita

Geraldine

5 apr 2008 kl. 10:22

för det fina bilderna!

0

Tack Totte

Geraldine

5 apr 2008 kl. 10:40

för länken! Hoppas du/ni får en bra dag, tar du med dej kameran?

0

12 500 tranor

Totte Gbg

5 apr 2008 kl. 20:47

...var det idag, nyss hemkommen efter en lång upplevelserik dag :)
Det var gtåttgrått av tranor ;)
Jag har bara min mobilkamera :( får kika i morgon om det blev nån bra bild. Tog vägen om Varnhems kloster oxå så vi fick lite annat än tranor :)

0

Pita

6 apr 2008 kl. 11:34

Håller faktskt med dig Gröna, trots att det är mäktigt att vara vid Hornborgarsjön och se hela “havet” med tranor, är det roligare att se en enda, eller ett par som häckar ensamma. Passerar ett tranpar varje dag på väg till jobbet. Man ser dem en tid äta på åkern intill vägen, sedan försvinner de ett tag, bara för att dyka upp igen med ett par dunbollar till ungar, vid benen.

0

Bo E

7 apr 2008 kl. 17:18

Har inte varit vid Hornborgasjön men ändå sett några tranor.
Senast igår på åkrar nära Askersund.

Förra året såg jag trandans i fågelområdet Rynningeviken nä‘ra Örebro.

Det var fantastiskt!
Vackert….överaskade…jag häpnar inför deras rörelser.

Nån frågade mig:
Vilken musik dansade de till?

Jo, den hör de nog bara själva….kanske ger de några ljud ifrån sig under dansen som inte vi människor förmår uppfatta?
Nån som vet eller möjligen hört?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone