0 495 visningar

9 svar

Skinnfråga??

Alf Pallin

4 apr 2008 kl. 22:44

Undersidan av resterna på den här mycket murkna lövvedslågan var till stora delar täckt av detta ljusbruna skinn. Tittar man nära så syns att svampen är flerskiktad. Lågan verkar legat mycket länge på en stenhög utan markkontakt. Det gick med lätthet att sticka en pinne i lågan, vitrötad. Är det någon som har en gissning på vad det är?

0

NadaL, Umeå

5 apr 2008 kl. 09:41

Jag gissar på styvskinn.

0

Alf Pallin

5 apr 2008 kl. 18:45

Jag vet inte själv vad det är, men tror inte på styvskinn.

0

Irene A

5 apr 2008 kl. 19:34

Jag funderar på om skinnet luktar naftalin och växer på sälg…?

0

Alf Pallin

7 apr 2008 kl. 18:28

Lågan som skinnet växer på är näst intill förintad och jag ser inget som ger någon ledtråd om art. Har låtit en god vän lukta på skinnet och han tycker det påminner om malkulor, naftalin.

0

Irene A

7 apr 2008 kl. 21:25

Jag tyckte att det kunde tänkas vara naftalinskinn, och sälg är det vanligaste substratet för det.
Dessutom verkade det finnas sälg i närheten, eftersom det låg en hel del såna löv på ovanpå lågan på bilden..

0

Alf Pallin

11 apr 2008 kl. 20:32

Karl-Henrik Larsson, Göteborg har undersökt svampen och kommit fram till Scytinostroma odoratum, filtskinn

0

Irene A

11 apr 2008 kl. 21:44

Grattis! En sällsynt art - och jag undrar om det inte är det nordligaste fyndet hittills..?

0

NadaL, Umeå

11 apr 2008 kl. 22:21

Grattis Alf!

0

Irene A

12 apr 2008 kl. 09:52

Det var svårt att hitta uppgifter om hur filtskinnet luktar, men i originalbeskrivningen av Fries står det i alla fall att det ska ha en tydlig anisdoft..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone