Man ska aldrig upphöras att förvånas över människor!
Tidigt i morse var jag på morgon promenad med hunden och skulle kasta återvinningssopor.
Hur f*n är människor funtade som lämnar två hjälplösa kattungar bakom en container?
Tror att de är ca 2 veckor gamla och antagligen hade det tillbringat hela natten där för de var väldigt kalla.
Nu finns de här och jag ska göra vad jag kan för att klara dom. Tack o lov har min gamla honkatt omgående ställt upp som fostermamma.
Bilden är dålig, men jag var så upprörd (är jag fortfarande)när jag tog den.
Helena!
Jag känner riktigt hur upprörd du är. Kan du inte gå tillbaka och kolla ifall du hittar någon sökande mamma.
Jag har varit med om en händelse en gång. Jag mötte en kille som kom och gick och det putade i hans jackfickor. Han hade två nyfödda kattungar som han skulle gå och dränka. Jag höll på att dö när jag hörde detta. Jag tog hand om båda två. Sedan så såg jag till att de fick bra hem.
Hoppas att det ordnar sig för kattungarna. De är jättesöta.
Tyvärr så är jag ganska övertygad om att de är dumpade med vett och vilja.
En honkatt flyttar ju ofta på sina ungar för att skydda dom mot faror.
Men dessa måste ha legat oskyddade i många timmar eftersom de var så kalla. Jag har passerat där igen nu just för att se om jag skulle se till nån katt men inte.
Flytten av ungar går ju ofta väldigt snabbt
Jag tycker att du gjorde rätt som tog hand om dem.
Om det ev. finns en kattmamma med i bilden så skulle hon ha svårt att skydda dom mot kyla och faror i det utsatta läget de var.
Jag håller med Anitha att man kan titta till området ibland under dagen. Finns det en kattmamma med i bilden så kommer hon att gå och leta och jama efter dem.
(Veterinärer säljer modersmjölkersättning för kattungar.)
Nu måste jag börja jobba. Jag kollar in senare idag och ser hur det har gått för dig med kattungarna.
Helena, visst var det rätt att ta hand om kattungarna oavsett bakgrunden till att de låg där! Även om de kanske inte var helt övergivna hade de förmodligen blivit vildkatter som fått fara illa framöver. Mamman kan ju också ha råkat illa ut. Jag håller tummarna för att det går bra att ta hand om dem.
Tur i oturen så är jag ju fd kattuppfödare.
Hittade boken med recept på välling så här har det kokats och jag har fått i dom lite.
Tack o lov för honan Paddis som omgående adopterade dom. Hon pysslar med dom som om det vore hennes egna ungar och tillåter dom att tutta på henne. Med en väldig massa tur så kan hon få igång mjölkproduktion.
Här kommer en ny bild på dom tillsammans med sin fostermamma Paddis.
Det är två killar och jag skulle tro att de är ungefär 10-14 dagar.
Fortsättningen på detta elände kommer att finnas i min hunds blogg http://svamphunden.bloggagratis.se
Hopet ökar för båda killarna är fortfarande pigga och äter välling med god aptit.
Så gör ju “fostermamma” Paddis en enorm insats som behandlar dom som om det var hennes egna ungar.
Nu är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter på detta sätt och att de kan få växa upp till stora katter och få bra hem.
Bra Helena!!
Man blir både förfärad o varm när man läser detta, två motpoler möts o det goda ska förhoppningsvis segra.
Tur att just ni (Sigge) av alla hittade dem!
Fantastiska Paddis borde vi starta insamling för, till ett kg räkor eller nåt…
Skottpengar på usla kräk som behandlar levande varelser så där!
Japp han är sköldpadda.
På ena sidan så har han en svart fläck. Jag trodde först att det var smuts från deras utevistelse men det är pälsfärg.
Ska försöka ta en bild där det syns.
Extremt ovanligt är det. Under alla mina år i kattvärlden så hörde jag talas om två såna katter.
Det räcker alltså med ytterst lite svart (eller rött) för att färgen ska klassas som sköldpadd.
Problem med syn/hörsel har jag aldrig hört.
Däremot så är det oftast sterila.
När jag började ställa ut katter så fanns det en huskatt med den färgen. De hade testat honom med många honor men inga ungar blev det. En av mina gamla skogkatter hade däremot en sköldpaddsfärgad fertil hane i sin stamtavla. Det är de enda två jag vet med denna färg som är hanar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.