Hittad idag på murken och mossig sälg (troligen).
Finporig, ca 6 st/mm. Färgen på tickan blev ganska rätt.
Mikroskopbilden är med 400x förstoring. Fy sjutton vad det var svårt att få till en sådan bild..
Någon som vill gissa? Det är en ganska vanlig art, så de som känner igen den kan ju vänta lite.
Här kommer mitt bildbidrag. Hade också gissat på ockraporing, men nu när det finns ett gäng nybeskrivna arter inblandade så vågar man ju inte uttala sig säkert:
http://www.sekj.org/PDF/anb44-free/anb44-303.pdf
Puh! Tur att min ockraporing inte växte på asp, då kunde det ha blivit besvärligt. Det var mest troligt sälg, _möjligtvis_ gråal.
Micke, jag har sökt efter någon bra bild av Junghuhnia separabilima, fransig ockraporing. Precis som ditt bildbidrag har jag föreställt mig att den ser ut!
@Irene: Jag har inte något säkert namn på den kollekten. Det är inte omöjligt att det rör sig om separabilima på min bild. Exemplaren har kanske ovanligt kantiga porer för att vara en typisk ockraporing? Jag kan arterna för dåligt. Har för mig att den fransiga ska ha tydliga rhizomorpher längs kanterna, och några såna kan jag inte se på bilden. Det “fransiga” mycel-luddet på kanten som syns på min bild tycker jag ockraporing brukar ha under tillväxtperioden.
Grattis på namnsdagen förresten :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.