0 354 visningar

6 svar

Oxå laxfärgad

Alf Pallin

5 apr 2008 kl. 21:18

Kan detta vara lax, ticka eller poring? Växer på en gammal tall. Bild 3, när jag tog undan en barkbit så var svampen så här färgstark på den delen som barken täckte. Tallen är nog minst 250 år och lämnad kvar från tidigare bestånd vid avverkning, men nu blåst omkull, flera hakspetthål där svampen växer

0

Irene A

5 apr 2008 kl. 23:00

Det var en mycket intressant ticka!
Det röda tror jag är parasiten som bl.a. är vanlig på knölticka, men även andra tickor, alltså inget kännetecken för den här arten.

Jämför och säg vad du tror om den här:
http://botanika.bf.jcu.cz/mykologie/polypores/photos/dichomitus_squalens1.jpg

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/dic_squa.PDF

0

Alf Pallin

6 apr 2008 kl. 10:11

Tack för svaret Irene. När jag läser vidare om skorptickan så verkar det stämma ganska bra, tallen som den växer på ligger i soligt läge med blockterräng, kanske ändå den bör kollas i mikroskop.

0

Irene A

6 apr 2008 kl. 11:49

Oligoporus leucomallellus brukar uppges som en förväxlingsart, men liknar ju inte den, varken på växtsättet eller porlagrets utseende.
Naturligtvis måste den ändå mikroskoperas.

Det skulle vara kul om det är skorpticka. Den är vitrötare, och ska vara lättast att känna igen i mikroskopet på sina trädlikt förgrenade skeletthyfer.

0

Irene A

6 apr 2008 kl. 12:33

Det har förstås varit lite önsketänkande i mitt första förslag, men jag tyckte att den såg för småporig ut för att vara knölticka.
Det skulle kunna vara en gammal och otypisk sådan ifall den är brunrötare.
I normala fall är ju fjolårsexemplaren uppätna(!)

Jämför också porerna (2-3/mm på knölticka, 4-5/mm på skorpticka).

0

Till Irene

Alf Pallin

6 apr 2008 kl. 16:47

Har återvänt till tallen och hämtat en liten bit av tickan, veden är ljust rötad och trådig, inte uppdelad i bruna kuber. Som jmäförlse har jag även letat upp knölticka och knöltickan har klart större porer. Har oxå provsmakat, “skorptickan” smakar som gammal ved medan knöltickan efter en stund smakar tydligt beskt.

0

Till Irene

Irene A

7 apr 2008 kl. 09:56

Attans, skorptickan ska ju också ha en aning besk (eller snarare bitter) smak. Då vet jag inte vad man kan föreslå annars - något i släktet Skeletocutis kanske? De är också vitrötare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone