Att ett vargyl på säkert kilometerlångt avstånd gett dig uppfattningen att vi ska ha varg till varge pris som du skriver känns för mig ganska patetiskt!
Om man har denna glubiska ulv tassandes runt huset, på gårdsplanen o runt hundgårdarna känns det på ett helt annat sätt ska jag säga dig. Att få sin löptik antastad hemma på gården känns inte heller så bra… Din upplevelse på isen låter helt fantastisk men det finns så oändligt många fler sidor av detta med varg i våra marker.
jag var runt i västmanland i vargtrakter och inventerade svamp förra året, var in på gårdarna och presenterade mig, ofta kom samtalen in på Varg, ungefär hälften ville ha bort vargen, andra delen tyckte att det var det bästa som hänt, för dom hade fått så mycket stödpengar av statliga mydigheter till bra stängsel (el?) för att stänga vargen ute, men de höll ju även boskapen inne
Jag förstår inte varför vi absolut måste ha vargar i Sverige, det är ju en djurart som inte är minsta utrotningshotad globalt sett. Att vargar en gång levde vilt här tycker jag inte är mkt till argument. Det är säkert vidunderligt att höra vargen yla över isarna, men det låter knappast lika underskönt i öronen på dem som har tamboskap (eller hund) i vargtrakterna. Vargens roll i vår nutida natur kan ju knappast förväntas bli enbart scenografisk.
Renen, björnen, lodjuret, räven, grävlingen, rådjuret, hjorten, älgen är ju inte utrotningshotade här heller. Att låta bli att aktivt återinplantera varg i Sverige tycker jag inte är att strunta i vargen, tvärtom. Vi har inte längre - eller för närvarande, kanske man skall säga, för tiden är lång - ett samhälle där vargen kan finna sin “ekologiska nisch”. Den kommer oupphörligen att frontalkrocka med vårt samhällsekonomiska system som vi knappast kommer att överge för vargens (eller ngt annat djurs skull).
snacket om att en art globalt sett inte är utrotningshotad tycker jag stämmer dåligt, vargen har hört till var naturliga fauna ocj då bör vi skydda den.
Det finns massor av svamp som finns i andra länder som är rödlistade hos oss skall vi skita i att skydda dem för att de finns i andra länder
sagt av buffy !
” Den kommer oupphörligen att frontalkrocka med vårt samhällsekonomiska system som vi knappast kommer att överge för vargens (eller ngt annat djurs skull).
/buffy 2008-04-06 22:32:27
varfør inte utrota såvæl ælg som rådjur då ju dessa ger en stor samhællsekonomisk skada i samband med viltdjursolyckor !
nej du buffy, vargen skall vara hær och æter den eller eller annan jakthund så ær det helt fint før mig !!
Jag hade tänkt att ALDRIG lägga mig i såna här trådar, men nu kan jag inte hålla tyst längre, då okunnigheten håller på att ta över diskussionerna.
Vi har malariamyggor i Sverige, c. 5 arter t.o.m. Det är malarian som är “utrotad” hos oss. Att återinföra sjukdomar torde ligga utanför Svampguidens uppgifter!
De allra flesta angrepp på människor uppstår vid jakt med lösspringande hundar. Att sedan jägare ojjar sig för att deras hund blivit halvt itutuggad är ta me tusan deras eget fel.
Vem är så dum att man låter sin hund springa fritt i skogar där det finns varg och björn.
Jag lever själv i mycket rika björn, lo och vargmarker, och har aldrig haft problem med dessa. Jag har tamdjur så som får, hästar, höns och hundar mm, där jag ser till att skydda dem från hoten. Detta är så självklara saker att ta hänsyn till. Men folk som är emot dessa underbara djur, är så förbaskat slöa att de inte orkar stängsla in sina djur, och ge dem det skydd de behöver, eller är så dumma att de låter sin hund/hundar springa lösa i dessa skogar, att man HELT ENKELT FÅR SKYLLA SIG SJÄLV ! Äger man tamdjur i varg och björnrika skogar, och inte ser till att skydda dem, skall man INTE ha tamdjur heller!
Enkel mattematik!
Och klaga inte på att det kostar att stängsla in djuren. Har man inte råd att ha djur skyddade, så skall man helt enkelt inte ha djur!
Jägarna vill öka älg- och rådjursstammen med 150.000 individer. Frågan är varför, när man uppger att deras syfte med “avskjutning” (mördandet), är att hålla viltolyckor nere i trafiken.
Den nakna sanningen är i själva verket att jägarna bara älskar att döda levande varelser.
Får de inte skjuta på människor, så skjuter man på de försvarslösa djuren.
Fega kräk skulle jag vilja kalla dem!
Instämmer merd Animal Liberation utom på en punkt!
Man kan inte döma ALLA jägare efter vissa rötäggs beteende eller uttalanden!
Det gäller alla människor!
Vi är individer med våra personliga fördelar och brister!
Hämndbegär är en av våra brister!
Det är alltså inte rimligt att döda en varg bara för att man förlorat sin hund eller att skjuta den stackars björn som skrämts upp ur idet och i panik bitit en människa!
I Nora sköt de visst en ung varg för att han käkat upp en katt…
Kanske borde vi även lära oss att djuren är individer och försöka förstå dem lite bättre…
peace…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.