0 1206 visningar

19 svar

Frän kantarellstuvning

Maya K. I. Västerbotten

7 apr 2008 kl. 15:00

Frös in oförvällda kantareller i en liten burk i höstas, skulle bara testa. Jag gör inte om det.
Igår tog jag fram testburken, eftersom jag skulle äta ensam och gjorde en stuvning, som blev mycket frän i smaken. Kan någon förklara detta?

0

Lena M

7 apr 2008 kl. 15:11

Min erfarenhet är att oförvällda kantareller bara håller sig i ca 3 månader, sedan förlorar de i smak, spänst, m.a.o sladdriga.

0

Maya K. I. Västerbotten

7 apr 2008 kl. 15:35

Ja, det blev ju ca 6 mån. på dom här, men jag lärde mig nåt i alla fall. Men jag har ganska mycket förvällda samt torkade trattisar, så det är lugnt.

0

gunhild

7 apr 2008 kl. 16:48

Välkommen tillbaka till forumet Maya K. Är allt väl med dig. Har ni barmark söderut hos dig?

0

Bo Reyer

7 apr 2008 kl. 20:01

Jag är övertygad om att de övervintrade kantareller som tidigare i år hittades i Göteborgstrakten smakade lika fränt!

0

Trompette des Morts

7 apr 2008 kl. 20:21

visst, førklaringen till att de smakar frænt ær ju så pass enkel som att kantareller inte øverlever flera frostnætter i naturen vilket dæremot trattkantareller gør. dærmed sæger det sig sjælv att man aldrig skall frysa in oførvællda kantareller.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:29

Champinjoner, lök och en hel del andra livsmedel tål inte frost men går alldeles utmärkt att frysa råa, så det var väl inte så konstigt att prova med kantareller.

0

Elisabeth Bååth

7 apr 2008 kl. 23:19

Detta borde vi testa lite mer. Jag tycker att även förkokta kantareller, som legat i frysen, ibland kan bli lite fräna i smaken. När jag fryser in färska svampar utan att förkoka dem så steker jag dem lite halvtinade på hög värme och då tycker jag att de blir bäst, både smakmässigt och till konsistensen. Prova detta på “kalle”.

0

klas Jaederfeldt

8 apr 2008 kl. 00:54

jag har bara bra erfarenheter av att råfrysa kantareller, tycker att de smakar som om de vore färskplockade även efter ett år.

Detta gick jag ut med i tidningar när jag jobbade på riksmuseet, och jag har alldrig fått så mycket skällning.
blandannat var det en i Värmland som skulle stämma mej, han hade fyllt en hel frysbox med kantareller som han skulle sälja, och enligt honom var allt oätligt.

jag vet inte varför mina och även andra som jag känner i Sdml lyckas, kanske det är olika kantareller på olika ställen i sverige.

det vore kul om flera testade med att råfrysa en liten del av skörden
så man fick veta om det är något geografiskt

0

Maya K. I. Västerbotten

8 apr 2008 kl. 07:48

Tack för era svar, det är alltid kul att lära sig nånting nytt.
Gunhild, har problem med bredbandet hemma så jag kan bara chatta på jobbet. Allt är bara bra, igår hade vi barmark, men nu på morgonen var det vinter igen.

0

Dieter Endom

9 apr 2008 kl. 13:40

VARNING, DET HÄR BLIR ETT LÅNG “AVHANDLING”.
Jag hade förmånen att vara med och plocka kantareller i tyska Harzområdet (Sachsen)som dels hermetiserades och dels råfrystes.
Dessa råfrysta kantareller tillagades några veckor senare utan att de tinades först. Vi blev besviken av resultatet, smaken var rejält pepparbesk. Samma sak har händ oss här hemma flera gånger. Kantarellerna var plockade på olika håll i Sverige. Så Teorin på någon geografisk inverkan tror i alla fall inte jag på.
Jag är nästan övertygat om att själva frysmetodiken är boven i dramat.
I mitt arbete har jag ofta köpt och använd industrifrysta (både frystorkade och djupfrysta)
kantareller men aldrig märkt någon smakförsämring som den ovan nämnda. Vad skulle detta kunna bero på?
Livsmedelsindustrin fryser sina produkter i mycket lägre temperaturer d v s 30 - 38 grader minus. Det är viktig att produkten fryses snabbt för att bibehålla färg, konsistens och smak. Ofta är känsliga produkter dessutom Vaccuumförpackad, man har alltså sugit ut så mycket syre som möjligt. Efter djupfrysningen lagras sedan produkterna i s k lagerfrysar som håller samma temperatur som våra hemmafrysar, nämligen 18 grader minus. Denna temperatur skall även frysbilarna hålla och kallas då transporttemperatur.
Fryser vi in produkter (råa kantareller) hemma i vår egen frys så nå vi inte upp till djupfrysningstemperaturen och processen (som kalles infrysning)ta allt för lång tid som både inverkar på hållbarhet och kvalitet. Det finns förmycket syre kvar i produkten (evt bakterier dör inte de går bara i dvala), vattnet i produkten fryser för långsamt och spränger cellväggarna på produkten och s k frysbränna kan uppstå.
Avslutningsvis vill jag tala om att jag aldrig mer fryser råa kantareller utan jag hermetisera mina med mycket goda resultat i smak och kvalitet.
Ska bli kul att få ta del av era synpunkter i detta ämne.

0

Maya K. I. Västerbotten

9 apr 2008 kl. 14:47

Intressant läsning, tack för “avhandlingen”. Eftersom jag bara gjorde ett test, så frös jag in bara en liten mängd, kanske bara 3-4 dl, men infrysningen kanske ändå gick för långsamt.
“Tvingade” i alla fall i mig resten av stuvningen tills. med litet köttfärsröra och omelett till lunch idag, det sämsta jag ätit i kantarellväg.
Men nu VET jag ju, och gör aldrig om det.

0

Johnny

9 apr 2008 kl. 15:20

Har också bara god erfarenhet av råinfrusna kantareller efter lång tid i frysen, över ett år (Göteborg).

Däremot försökte jag köpa på mig champinjoner när dessa var billiga. Frös in dom som dom var råa i påsar. Efter nån vecka var dom bruna och geggiga, så jag fick slänga dom.

Finns det några knep att frysa in färska champinjoner?

0

Bengt Sandh

9 apr 2008 kl. 15:36

Hej Johnny!

Har du verkligen behov av att frysa in färska champinjoner? Det enklaste är väl att köpa färska i grönsaksavdelningen för konsumtion inom ett par dagar. Champinjoner är ju billiga och knappast någonting man hamstrar och lägger på “is”.

Mvh

0

Lena M

9 apr 2008 kl. 15:40

Det fanns till för ett par år sedan en champinjonodling inte långt hemifrån och där köpte jag lådor av dem. Lade dem i äggskären, det gick snabbt och bra att skiva dem så och frös sedan ner i påsar. Lite mörknade de, men annars tycker jag att de hölls sig länge både i smak och koncistens.

0

Johnny/Frän kantarellstuvning

Dieter Endom

9 apr 2008 kl. 15:41

Det finns något som heter djupfrysningsbyrån som kanske kan svara på sådana frågor.
Googla som hitta du dem.

0

Johnny/Frän kantarellstuvning

cicki T Belgien

9 apr 2008 kl. 16:52

En tanke: kan det vara så att om man skär svampen i mindre bitar först så fryser den snabbare och resultatet blir bättre? Har mig veterligen aldrig sett hela infrysta champignoner i handeln utan bara skivade.

0

Lena M och cicki

Johnny

10 apr 2008 kl. 07:42

Tack för tipsen, så är det nog förstås.

Äggskärartipset var ju utmärkt!

0

Lena M och cicki

"JAS" Helsingborg

10 apr 2008 kl. 08:34

Jag tror och anser att allt som skall frysas in färskt skall skivas eller hackar tunt och fint och inte packas i stora förpackningar utan helst i platta/tunna 2-3 lit. påsar så att frysningen går fort. Stora bitar och för stora förpackningar gör att det går för långsamt och produkterna blir dåliga.

0

Trompette des Morts

11 apr 2008 kl. 01:30

he he bengt ! så kan jag verkligen hålla med dig ! hamstra champinjoner och frysa dem det verkar ju helt fjolligt !
ær man svampplockare så ær man svampplockare och då har man ju alltid något i frysen eller i torkburkarna ! och då behøver man ju inte tænka på att bli lurad till att køpa champinjoner i butiken, och till på køpet bli tvinga att betala moms på något som man kan finna gratis i skogen !!!!
før øvrigt har jag nu plockat drygt 10 liter næsslor i år, hur många har ni plockat ???
i miljødebattensdagar så ær ju verkligen næsslor något att satsa på. det ær nærproducerat !!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone