0 1741 visningar

16 svar

Lysticka?

Jan A, Uppsala

7 apr 2008 kl. 17:03

Trotsade regnet och hittade denna ticka, 4,6 cm som bredast, på en dubbelt så grov, död hasselstam.  Oj, den ser ut som en lysticka tänkte jag men tyckte den var mörkare än de som visats på bild här tidigare. 
Snälla lystickeveteraner; är det min allra första lysticka?

Färgen tämligen OK!

0

gunhild

7 apr 2008 kl. 17:37

Droppa lite ammoniak på porsidan och vänta på lila färgreaktion.
Det blir sån färg som på min lysticka.

0

jan A, Uppsala

7 apr 2008 kl. 18:12

Jotack Gunhild, har s.a.s. hört talas om det och får väl besöka ammoniakbutiken i morgon. Nyttjar normalt inte såna drycker; är tillräckligt vaken utan! Kan du tänka dig något alternativ till lysticka - då?

0

Elisabeth Jansson

9 apr 2008 kl. 00:13

Hej Jan!

Har du droppat på ammoniak?
Jag är så nyfiken om det var en lysticka,de kan få den färgen som det var på din när de är gamla.

0

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 00:48

Hej Elisabeth!  I morrn ska jag till ammoniakbutiken. Tycker att tickan klarar en okulärbesiktning som lysticka, besked inom 20 timmar!

0

Mattias Andersson

9 apr 2008 kl. 08:36

Det går bra med något alkaliskt rengöringsmedel också eller bikarbonat löst i vatten för att se färgreaktionen. Det ser ut som lysticka, den är ofta lite mörkare när den är blöt. Den har också en säregen lite aromatisk doft, tycker jag.

0

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 17:01

Javisst luktar den lite kryddgott, Mattias.  Ska försöka beskriva doften enligt “vinprovarvokabulären” när näsan/smaklökarna är opåverkade!
Det blev inget ammoniakbutiksbesök. På mataffären och på apoteket sa de att man inte FICK ha ammoniak.  I stället för att åka en extramil över en färgbutik blev det test med bikarbonat.  Jag hade nog lite bråttom och slabbade lite, men här är resultatet…

0

anithau

9 apr 2008 kl. 17:27

GRATTIS Jan!

Nu kan du ta bort ? från rubriken.

0

Lysticka

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 17:56

Tack “det tänkte jag inte på” DÅ. Och inte du heller!

0

Lysticka

gunhild

9 apr 2008 kl. 18:25

Ja där ser man det går lika bra med nåt man har hemme i skåparna.
Fin färg du fick till!

0

Lysticka, Elisabeth

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 18:54

Vad menar du med gammal. Jag “vet/tror” att den här lystickan inte fanns där i april -07 då jag fotade andra saker på samma buskar. Men OK, ett år är kanske lång tid?

0

Lysticka Jan

gunhild

9 apr 2008 kl. 20:14

Enligt Ryman är lystickan ettårig så den blir fort gammal. Man skulle alltså kunna plocka nya fruktkroppar varje vinter - vår. Det ska jag kolla nu när jag har några vöxtplatser i närheten.

0

Lysticka, Elisabeth

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 20:20

Tack Elisabeth, det hade jag missat. Klas säger samma sak. Då kan det stämma att jag inte såg nån för nästan ett år sen. Man får således kolla ofta!

0

Lysticka,

Elisabeth jansson

9 apr 2008 kl. 22:14

Hej Jan!

Man tager vad man haver…..

Grattis till fyndet!
När de blir gamla vittrar de sönder och blir mörk färgade,men mörka kan de även bli vid väta

0

Lysticka,

Jan A, Uppsala

9 apr 2008 kl. 22:20

Flåt Gunhild, jag blandade bort dig med Elisabeth och du hjälpte till, men det får ni stå ut med! ;))

0

Lysticka,

Lena M

10 apr 2008 kl. 08:36

Jag instämmer, grattis till fyndet! Jag har aldrig sett någon och vad jag letade på den tiden jag färgade garn.

0

Lysticka,

Jan A, Uppsala

10 apr 2008 kl. 12:31

Tack alla!  Jag bir alldeles violett av glädjen över att hitta nåt nytt! Och jag blev rätt så glad av att ffg hitta vad jag tror är ‘stor hjortticka’.  Men den har ingen konfirmerat, ännu!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone