0 438 visningar

20 svar

Svamp från idag men vad?

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:36

Jag har haft en underbar dag i skogen. 5 tim. i skogen läker mer än 2 veckor på Kanarieöarna. Jag hittade en del idag men jag vet inte vad det är, de små grynen har ju Tina haft med i höstas men hittade dem för första gången idag och har glömt bort vad de heter. Den första i ädellövskog med fet lera, likaså grynen därifrån. De två följande från strandnära betesmark (Örbyängar Hbg) (Jag börjar med detta sedan kommer det mer, så klart)

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:38

3 till på samma svamp.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:39

Och så Grynen.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:40

Nr 1 från strandängen.

0

Gunhild

7 apr 2008 kl. 21:40

Oj! Har du så grönt nere hos dig? Här har vi snöstorm just nu. Skulle gärna sticka till Kanarieöarna i morgon dag. Vad det ser härligt ut på dina bilder.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:41

Nr 2 från strandängen

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:44

Hej Gunhild, vad snabb du var. Ja nu är det vår igen i Skåne hur länge nu det får vara denna gången, kortärmat och tunn jacka på i skogen idag, helt underbart med Lärkan i skyn och Sädesärlan på ängen och grodorna parar sig för fullt. Det kommer en liten tråd med vårbilder åxå.

0

Irene A

7 apr 2008 kl. 21:50

Mina förslag:
Vitspröding, Psathyrella candolleana, hör till de allra tidigaste sommararterna..
Gul ullklubba, Trichia decipiens eller liknande
Toffelskräling, Tubaria furfuracea
En broking - liknar slåtterbroking, Panaeolus foenisecii, också en ganska tidig art

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:53

Och så en groda, när jag tog bilden så brände jag mig på nässlor så då plockade jag en kasse full på rent jäkelskap. Så imorgon blir det svamp och nässelsoppa, har aldrig provat det förr.

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 21:58

Hej Irene A*. Snabbt svar må jag säga. Toffelskrällingen tyckte jag mig känna igen men den hittade jag ju i Nov, Dec. och i helt annan miljö så jag blev lite fundersam när jag såg den på stranängen på betesmark i vårvärmen (Visserligen finns det död ved på fynplatsen men ändå). Tack så länge.

0

anithau

7 apr 2008 kl. 22:34

JAS!
Vilka närbilder, helt sanslöst.

Den där grodan, jag skulle lätt kunna tro att det var en orm jag stirrade på. Häftigt.

0

Geraldine

7 apr 2008 kl. 23:01

Mkt fina bilder, var det fotomässan du var på i Jönköping?

0

"JAS" Helsingborg

7 apr 2008 kl. 23:12

Nej, Bomässan och jag hade så mycket att göra att jag inte fick tid till att smita in på fotomässa.

0

Tina Nordberg Kolsva

8 apr 2008 kl. 08:28

Håller med om gul ullklubba.
Här är mina.Bild 2-3 visar hur de utvecklas vidare, för att sedan spricka upp och den gula “ullen” med sporer tränger fram.

1 vecka mellan bild 1 o 3

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2008 kl. 09:36

Hej Tina Nordberg Kolsva. Jag kommer ju ihåg dina bilder men kunde inte dra mig till minnes vad de hette. Bra då får jag hålla lite koll på dem och se hur de utvecklas. Men vad är det på mina 6 första bilder, ingen som vet. Smakar inget och har en svag angenäm doft.

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2008 kl. 19:47

Ber om ursäkt Irene A* jag såg inte att du hade svarat på första arten. Det händer ibland att jag ser men ändå inte ser, har med ordblindheten att göra. Tack för det svaret åxå.

0

Jan A, Uppsala

8 apr 2008 kl. 20:26

JAS, vitsprödingen är en riktigt god matsvamp och går ibland att hitta i stort antal. Den var riktigt ymnig här under tidig sommar det usla året -07, ffa vid döda/döende sälgstubbar/-grupper.

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2008 kl. 20:32

Hej Jan A, Uppsala. Jag har just bläddrat igenom ” Fälthandbok över vår sagolika omgivning” En fin bok med en vacker design och underbara bilder, tack för tipset. Angående Vitsprödingen så hittade jag ett 10tal men de fick stå eftersom jag inte var säker på arten men hittar jag fler vid nästa svampsafari som kommer att gå till ett annat ställe men i närheten så plockar jag och testar, tack för det tipset åxå. Ha dé. 

0

Jan!

Sofia, Skåne

10 apr 2008 kl. 21:32

Det är kanske svårt att beskriva, men hur smakar vitsprödingen?

Vågar man verkligen äta en oansenlig skivling? Här i svampregistret är den inte upptagen bland matsvampar.

0

Jan!

Jan A, Uppsala

10 apr 2008 kl. 22:24

Ja, det är åtminstone inte lätt. Den är ingen allmänt använd svamp, men förra året var det så gott om den, att jag kunde plocka några liter.  Den smakar - tycker jag - lite likt rynkad tofs/rimskivling/-spindling. Den är god! Prova och berätta!
http://svampklubben.org/juni_juli20”“02.html
Om du vill hitta nåt om den så finns en del under det förra namnet ‘vit sprödskivling’ (mycket vackrare!)
Den är oftast kritvit på hattöversidan när den är torr och kan vara grå och vit i nåt “hygrofant mellanstadium” ffa i skuggiga, fuktiga lägen.

0

Jan!

Sofia, Skåne

11 apr 2008 kl. 00:14

Tack för all info. Det är alltid roligt att förkovra sig i en ny svampsort. Det gäller ju att våga plocka något annat än bara trattkantareller :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone