Jag har haft en underbar dag i skogen. 5 tim. i skogen läker mer än 2 veckor på Kanarieöarna. Jag hittade en del idag men jag vet inte vad det är, de små grynen har ju Tina haft med i höstas men hittade dem för första gången idag och har glömt bort vad de heter. Den första i ädellövskog med fet lera, likaså grynen därifrån. De två följande från strandnära betesmark (Örbyängar Hbg) (Jag börjar med detta sedan kommer det mer, så klart)
Hej Gunhild, vad snabb du var. Ja nu är det vår igen i Skåne hur länge nu det får vara denna gången, kortärmat och tunn jacka på i skogen idag, helt underbart med Lärkan i skyn och Sädesärlan på ängen och grodorna parar sig för fullt. Det kommer en liten tråd med vårbilder åxå.
Hej Irene A*. Snabbt svar må jag säga. Toffelskrällingen tyckte jag mig känna igen men den hittade jag ju i Nov, Dec. och i helt annan miljö så jag blev lite fundersam när jag såg den på stranängen på betesmark i vårvärmen (Visserligen finns det död ved på fynplatsen men ändå). Tack så länge.
Hej Tina Nordberg Kolsva. Jag kommer ju ihåg dina bilder men kunde inte dra mig till minnes vad de hette. Bra då får jag hålla lite koll på dem och se hur de utvecklas. Men vad är det på mina 6 första bilder, ingen som vet. Smakar inget och har en svag angenäm doft.
Hej Jan A, Uppsala. Jag har just bläddrat igenom ” Fälthandbok över vår sagolika omgivning” En fin bok med en vacker design och underbara bilder, tack för tipset. Angående Vitsprödingen så hittade jag ett 10tal men de fick stå eftersom jag inte var säker på arten men hittar jag fler vid nästa svampsafari som kommer att gå till ett annat ställe men i närheten så plockar jag och testar, tack för det tipset åxå. Ha dé.
Ja, det är åtminstone inte lätt. Den är ingen allmänt använd svamp, men förra året var det så gott om den, att jag kunde plocka några liter. Den smakar - tycker jag - lite likt rynkad tofs/rimskivling/-spindling. Den är god! Prova och berätta!
http://svampklubben.org/juni_juli20”“02.html
Om du vill hitta nåt om den så finns en del under det förra namnet ‘vit sprödskivling’ (mycket vackrare!)
Den är oftast kritvit på hattöversidan när den är torr och kan vara grå och vit i nåt “hygrofant mellanstadium” ffa i skuggiga, fuktiga lägen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.