Till slut övergår hösten i vinter, tjälen kommer och snön med den. Och hjärnan går i svamp-dvala. Och i slutet av februari / början av mars så tänker man att “äh, det där med svamp är allt lite överskattat”...
Men sen tar man sig en promenad när snön har försvunnit, och av en ren händelse stöter man på någon intressant liten fruktkropp. Kanske rentav någon man inte känner igen!
Och med våldsam kraft rycks man upp ur dvalan!
“Det där med svamp det är rätt roligt ändå”...
Hej Daniel Persson, som du har märk så är det där med dvala inget för oss som bor kvar här nere i “södern” det är ju värre med nordborna alltså de som bor norr om Söderåsen, för er kan dvalan vara dyster och vara länge. Jag förstår hur du känner det jag gick själv i dvalans land i många år innan jag upptäckte att här nere tar aldrig svampsäsongen slut, vilken lycka :)
Ja du, JAS, du ska veta att svampklimat-mässigt gjorde jag ett litet nerköp för 1 år sedan. Då flyttade jag nämligen norrut från Teckomatorp till Jönköping. Men samtidigt gjorde jag ett enormt svampskogs-uppköp, för herre min j-kel vad mycket fina skogar det finns här uppe!
Det enda jag saknar är de fantastiska skånska bokskogarna, de är rätt sällsynta här. Fast de som finns är rätt lätta att hitta på Internet, för de är naturreservat allihop…
Ska visst finnas en rätt stor i Bodaberg, några mil söder om Värnamo. Någon som har varit där?
Vad då dvala? Jag har då inte känt av nån och jag bor ganska långt norr om Dalälven. Hittar man inga markbundna svampar får man höja blicken lite och titta efter allt underbart som växer på våra träd.
Just i dag är det lite dystert vi har haft minusgrader och snöstorm i några dagar, men det försvinner fort när våren återvänder.
Hej Daniel. Nej i Bodaberg har jag inte varit men det finns en liten fin bokskog vid Almesåkra straxt söder om Nässjö, förövrigt ett mycket intressant område med skifferbergsgrund. det finns även än liten bokskog Mellan Nässjö och Solberga, mycket fina svampmarker där omkring, brukar vara gott om Kalle J. Jag hade tänkt att prova Tallhedarna söder om Jönköping i år, får se om tiden räcker till för det.
JAS, jag ska lägga Almesåkra på minnet. Kollade in det lite på Google Earth, och nån snubbe vid namn Hermann Hammerschmidt (ganska roligt namn, eller vad?) har lagt in en massa Panoramio-bilder precis där.
Och om tallhedar verkar tilltalande så kontrar jag med att rekommendera Hökensås, strax norr om Mullsjö. Ett alldeles fantastiskt område utan bebyggelse och bara små bilvägar. Har man tur kan man spendera timtal därute helt i fred. Och gott om tall med vitmossa på marken! Kremlor, smörsopp i mängder, kantareller, rimskivling står att hitta där. Plus givetvis vansinniga mängder lingon och blåbär.
Hej Daniel! Här har du ett litet tips till på en fin plats i din närhet http://www.grm.se/turistinfo/sevartga/rottle/index.htm
Hej igen D. Om du skriver in föjlande i sökmotorn “Släthults bokskog” så kommer du till en sida som handlar om Nässjö. Men du får väl jobba lite därifrån så kanske du hittar till denna “bokskog” det är en hel del storskog i området, fast det kan ha hänt en del sedan jag var där sist. lycka till.
Tack för tipsen, JAS! Röttle By har jag varit i några gånger, bl.a. en dag i somras då vi lyckades pricka in fantastiskt väder en enda dag mellan lågtrycken och stannade till i Röttle på hemväg från Visingsö.
Att sitta nere på piren där och blicka ut över Vättern gör en go’ och gla’!
Härligt Daniel. Har du något tipps om Vårmusseronsställe här i mina trakter, jag har för mig om att det skall finnas rätt mycket i Teckomatorp med omnejd men så tänker jag på BeteKemi och känner då en viss avoghet mot att plocka i detta område, vad säger du.
Det enda ställe jag någonsin hittat mycket vårmusseron på är faktiskt på grönområdena i Teckomatorp, men bara 1 av de 3 vårar jag bodde där. Och det intressanta var att de kom på exakt samma ställe som det andra vårar/somrar gick att skörda rejäla mängder nejlikbroskskivling. Skaffa dig en GPS (om du inte redan har en!) och kolla här:
N:6196485 O:1329795
Gällande BT Kemi så är det lugnt, det är så lerig mark att giftet ligger där det ligger och rör inte på sig.
Tack Daniel! Ja nu fick man den absolut sista anledningen till att gå och köpa en GPS, tack även för det. Jag tror jag vet var stället är jag såg nämligen många vita svampar en vår för några år sedan i Teckomatorp men tog mig inte tid till att kolla närmare, jag har ju en kompis i Trää hamn får hålla utkik.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.