Kolla min tråd “Svamp från idag men vad?” Där svarar Jan A, Uppsala mig så här.
JAS, vitsprödingen är en riktigt god matsvamp och går ibland att hitta i stort antal. Den var riktigt ymnig här under tidig sommar det usla året -07, ffa vid döda/döende sälgstubbar/-grupper.
Lena och Dieter, jag plockar (ganska) mycket vårmusseroner om årsmånen så tillåter, 30-40 liter åtminstone. Det allra mesta i såna biotoper som bilden visar, första generationens planterad granskog på f.d. betes- och åkermark på kalkgrund där vårmusseronerna lever kvar. De syns så bra där! (En annan svamp som kommer där senare i enorma massor är ametistskivlingen!) Givetvis finns en del vårmusseroner också i betesmarker och gräsmattor, men där plockar mera normala människor. Liksom Dieter plockar också jag i ‘ädellövlundar’.
Alltför torra försomrar blir det inga vårmusseroner (här i trakten) och då händer det att de i stället kommer i september. Jag har en “ganska fantastisk” erfarenhet från en svamputställning/exkursion c:a 20/9, då en besökare kom med en plastkasse med blandsvamp; pudrad tratt, bolmörtsskivling—och just vårmusseron!
Visst kan dom komma sent på säsongen men då ska man verkligen vara säker på vårmusseronen så det inte blir bolmörtskivling i svampkorgen.
Jag vet andra platser där det gärna växer vårmusseroner men jag vet inte om det är lämpligt att plocka där. Kolla gärna på kyrkogårdars gräsmattor, skåda svamp kan väl ingen ta illa upp.
NU HAR JAG LÄST PÅ LITE GRANN OM VÅRMUSSERONEN OCH B.L.A STÅR DET ATT DEN KAN FÖRVÄXLAS MED JUST BOLMÖRTSKIVLINGEN OCH TEGELRÖD TRÅDSKIVLING, ÄR DE SÅ LIKA ?
KANSKE BÄST ATT HA NÅGON KUNNIG MED FÖRST GÅNGEN MAN TROR SIG HA HITTAT DEN OCH INNAN PROVSMAKNING.
Det börjar att klarna upp.
En delikat vårsvamp med bra tuggmotstånd är förstås blek ostronmussling, om man har tur att hitta lite större mängder av dem.
Den här bilden visar lite intorkade, men typiska exemplar:
http://www.bio-forum.pl/messages/7259/43708.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.