0 104 visningar

3 svar

Vilse

Lena M

27 sep 2005 kl. 19:12

Det var (en gång ) en kärring som åkte för att plocka svamp, tidig morgon och grådisigt.
Parkerade bilen UTANFÖR bommen och gick ca två kilometer efter en skogsväg innan det var dags att vika av uppåt skogen. Programerade in på sin GPS, var och traskade iväg. Hela tiden , kom ihåg att du skall gå vä. , neråt när du skall hem.
Men många gläntor lockade och mossen, kanska trattisar, rödgul trumpet?
Solen lyste med sin frånvaro!
Hittade en kantarell här, en där och rätt som det var vet käringen INTE var hon befiner sig ???
Och nu är det kväll, begriper fortfarande ingenting??
Hur kunde hon missa att hon gick över skogsvägen, kom på fel sida, trasslade in sig i sly och elendä???
GPS- hjälp !!!
Hittade skogsvägen så småningom och glad ihågen traskade jag mot bilen, trodde jag.
Efter någon kilometer förstod att att något var galet, för det gick uppåt och mörknade. Jag hade gått åt fel håll.
Det man inte har i huvudet, får man ha i benen!
Hur som helst, jag är hemma, svampen nerfryst och jag skall inte gå i skogen på länge. Inte på ett par dagar iallafall.
P.s Men erkännas skall, att ett tag såg jag tidningsrubrikerna.
Kärring försvunnen i svampskogen D.s
Lena

0

lena

27 sep 2005 kl. 22:13

Jag var med o´m ngt likna´nde för et tag sen. For iväg själv på ett ställe som jag aldrig inbillat mig att gå i villa.
Men då det är mkt björn på skogen vart jag nog lite skärrad o tog fel basväg ned. Kom på en väg jag aldrig sett . Som tur var tog jag “fel” riktning—så att jag kom upp på en hög vändplan där mobilen hade täckning så att jag kunde ringa ett samtal till min kompis o säga att jag gått i villa innan mobilen slog av…..inga pengar kvar   sen gick jag o min hund i ca 2 tim i björnrik o regnig miljö innan min kompis hittade oss.

0

Evus

27 sep 2005 kl. 23:58

Brrr. Jag har också varit med om en liknande upplevelse för ett par år sedan. Det var i början av oktober och det skulle snart bli mörkt och kallt/are…panikeninfann sig, och mobilen hade ingen täckning.(det här var i den sörmländska storskogen kring Ånhammar). Jag skrev om det för ett tag sedan här på forumet och jag förespråkade GPS:n….Hade du med dig en GPS:s Lena M?
Usch det är en fruktansvärd obehaglig upplevelse att gå vilse.

Jag känner en som gått så pass vilse att han inte hittade ut ur skogen utan fick sova under en gran….i Dalarna….och där finns det björn… Så jag förstår dig Lena…brrr..igen.

0

bergatrollet

28 sep 2005 kl. 15:36

Några goda råd:

Undvik långpromenader när det är regn på gång.

Ta med klocka och ta tid på hur länge du får gå innan du vänder. Beräkna att komma tillbaka innan det blir mörkt och ha lite marginal.

Är det okänd terräng kan det vara klokt att gå samma väg tillbaka och ha en del hållpunkter där du känner igen att du passerat tidigare.

Detta är tumregler för ett gammalt troll som vare sig har mobil eller andra tekniska apparater med mig i skogen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone