0 414 visningar

6 svar

Lingonsvulst?

P3

9 apr 2008 kl. 22:01

Irene har gisat på lingonsvulst, Exobasidum vaccinii.
Vad säger ni andra?

0

"JAS" Helsingborg

9 apr 2008 kl. 22:21

Ja varför inte Lingonsvuls kan ju se lite olika ut men sanolikheten att det är just det är stor. Skall gå igenom bilderna som jag hämtade från dig den 21, hör av mig till dig efter det.

0

Lena M

10 apr 2008 kl. 08:34

Det var en fin bild, ser ut som blomknoppar.

0

P3

10 apr 2008 kl. 09:18

Enligt naturhistoriska riksmuseet, och Klas Jaederfeldts foto, så skall lingonsvulsten ha “röda, tjocka och buckliga” blad.

http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/lingonsvulstpraktkvastochlingonkvast/lingonsvulstexobasidiumvaccini.1495.html

Min bild kanske är tagen i ett sent skede då det vita tagit över allt?

0

"JAS" Helsingborg

10 apr 2008 kl. 17:02

Kolla i Ryman & Holmåsens Svampar en fälthandbok sidan 73 då ser man att lingonsvulsten har gjort ovansidan av bladen röda och undersidan vita. Så det kan nog vara så att på din bild så har det vita tagit överhand.

0

P3

10 apr 2008 kl. 17:11

Av en ren händelse så hade jag sidan öppen för bara tio minuter sedan :)
Innan jag läste det här.
Och av de tre varianter som jag verkade ha att välja mellan, så är det nog lingonsvulst som passar bäst.
Men på min bild ser den mycket mer angripen ut än vad jag har sett på andra bilder.

0

Jan A, Uppsala

10 apr 2008 kl. 17:22

Den är ovanligt svulstig.  Men nån ska väl vara värst!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone