0 748 visningar

26 svar

Galen i svamp

Jan A, Uppsala

14 apr 2008 kl. 18:16

Den som är intresserad kan nu bjuda på Antonio Carluccios fantastiska bok “Galen i svamp”
(Jag har den, är inte säljare och bjuder INTE.)
http://www.tradera.com/Galen_i_svamp_av_Antonio_Carluccio-auktion-62813005

0

Lena M

14 apr 2008 kl. 18:59

Vet du om den är skriven på svenska och vet du vad den tar upp ?
Jag menar är det både ätligt och oätligt, recept eller vad ?

0

klas Jaederfeldt

14 apr 2008 kl. 19:00

de e en bra bok

0

Helena A

14 apr 2008 kl. 19:14

Superbra är den. Finns så många skoj recept och annat i den

0

Lena M

14 apr 2008 kl. 19:18

Tja , du vet väl att matlagning inte är det roligaste jag vet, men den är alltså skriven på svenska ?

0

Jan A, Uppsala

14 apr 2008 kl. 19:20

Ja, Lena, den heter ju “Galen i svamp”!;))

0

GretheF Skåne

14 apr 2008 kl. 19:39

Han skriver så bra och roligt om sina uplevelser med svamp där är en vansinnig fågelrät med svamp som jag skulde vilja prova men jag får alldrig råd

0

Lena M

14 apr 2008 kl. 19:41

Hmm, måste man tänka till också ! Okey då kanske man skall lägga ett bud då.

0

Jan A, Uppsala

14 apr 2008 kl. 20:13

Det är bara ett fel på boken och det är att den brukar bli DYR; 300 eller mer är inte ovanligt! Jag har tidigare rekommenderat engelskkunniga att ist. köpa “The complete mushroom book” som NY från de olika Internet-bokhandlarna kostar c. 149 i de billigare tryckningarna. (ISBN:0-7893-1513-0) Den är minst lika bra…

0

gunhild

14 apr 2008 kl. 22:08

Så här ser han ut Antonio!
Boken är kul att läsa (svenska) och han berättar om sin tid som svampplockare i Italien.
Nada skulle gilla att läsa om kejsarflugsvampen som hon ätit hemma i Bosnien och saknar här.

0

Jan A, Uppsala

14 apr 2008 kl. 23:38

Det finns ett ex här också - KANSKE billigare än slutpriset blir på Tradera!

http://www.bokborsen.se/result.php?issearch=1&ctmode=1&upphov=&titel=&beskrivn=&visa=2&sort=7&format=&fritext=galen+i+svamp

0

Sofia, Skåne

15 apr 2008 kl. 00:17

Den engelska variantern kostar 128:- på Adlibris. Det står i beskrivningen att den presenterar 40 svampar. Jag förmodar att det bara är ätliga sorter, men den tar tydligen även upp svampar som de kan förväxlas med.

Stämmer denna beskrivning, Jan?

0

Jan A, Uppsala

15 apr 2008 kl. 06:38

Beskrivningen är INTE alls bra, Sofia.  Boken är enormt mycket bättre än så, men jag orkar inte ta upp alla +
Den är främst en kokbok, men med en trevlig och MYCKET personlig “Field guide” med ätliga, giftiga och oätliga. En avdelning med odlade svampar och så den härliga kokboken.
Jag tycker också mycket om undertiteln “The Quiet Hunt” och de helt ljuvliga bilderna på den inte (heller) helt unge Carluccio i svampskogen!…  ;))

http://books.google.se/books?q=the+complete+mushroom+book&btnG=S%C3%B6k+i+b%C3%B6cker
Finns tyvärr ingen förhandsgranskning.
http://www.cookbookswelove.com/index.php/site/cookbooks/the-complete-mushroom-book/

Den på Adlibris (fraktfritt) har samma ISBN som jag uppgav. Andra säljare har andra versioner, tryckta i olika länder. )
Och tydligen har man prissänkt sen jag köpte mina. :( 
Men jag undrar varför!  Boken är faktiskt en verklig juvel!  Oavsett priset!

0

Recept

gunhild

15 apr 2008 kl. 08:50

Det är underbart och lockande att läsa och drömma om hur hans desserter ska smaka ex.
Förtrollad svamp (fungi stregati), svampar inkokade i olika sorters likör beroende av vilka svampar som “matchar” till just den eller den likören. Nejlikbroskskivling i ungersk aprikoslikör tex.
Jag har haft den stora turen att få den i present av en kompis som rensat sin bokhylla.

0

Fotografen

15 apr 2008 kl. 09:01

Det finns ingen upphovsrätt på recepter här i Sverige men det finns det på Fotografier. Man får inte avfotografera eller scanna in bilder (Antonio) som andra har rättigheterna till utan tillstand.
Det står både i boken och i svampguidens policy, skärpning.

0

Fel av mig.

Gunhild

15 apr 2008 kl. 12:50

Oj då! Jag förstår att detta var riktat till mig som hade fotat av baksidan av omslaget på boken,som är fotograferat av Clive Frost Jag borde ha skrivit det. Lovar att tänka mig för i fortsättningen. Ville bara göra reklam för boken.

0

Fel av mig.

Sofia, Skåne

15 apr 2008 kl. 13:50

Men alla scannar ju in böckernas fram och baksidor när de säljer på t ex tradera. Är det inte tillåtet?

0

Jan A, Uppsala

15 apr 2008 kl. 20:52

Hoppas att någon här köpte boken på Bokbörsen. Den är iaf borta.  Den på Tradera är uppe i 161 nu - med drygt tio dagar kvar…

0

Tina Nordberg Kolsva

15 apr 2008 kl. 20:59

Det ör nog mitt bud.

0

Sofia, Skåne

Totte Gbg

15 apr 2008 kl. 21:38

Vill man använda andras fotografier ska man ta reda på vems bilden är, ta kontakt och be om lov, text ska man citera jo man ska alltid uppge källan, så tror jag att det är….för den som vill fördjupa sig i upphovsrättslagen här är en variant sen är det bara att söka vidare på nätet om det….
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4ttslagen

0

Tina Nordberg Kolsva

26 apr 2008 kl. 15:23

Nu är auktionen slut o boken är min. Därmed är mina födelsedagspengar snart slut.

0

Jan A, Uppsala

26 apr 2008 kl. 15:57

Tittade in på auktionen efter 10.30 idag och såg att du “ledde”. Du kommer att bli NÖJD, även om det blivit billigare att köpa den jag tipsade om på Bokbörsen - för 180:-  ...;))

0

GretheF Skåne

26 apr 2008 kl. 16:45

Mycket nöje med boken den är så trevlig att läsa,Jag har den

0

Galen i svamp Jan

Tina Nordberg Kolsva

27 apr 2008 kl. 16:16

När jag tittade på bokbörsen var den redan borta. Men tack för tipset. Sedan bestämde jag mig för att den boken ska jag ha.

0

Galen i svamp Jan

Enelie, Linköping

27 apr 2008 kl. 20:59

Grattis till boken Tina!
Den kommer du säkert att få mycket glädje av.

Jag hade funderingar på att börja bjuda. Men så lyckades jag hitta Nylén som inte har gått att få tag på. Så det blev den istället.

0

Galen i svamp Jan

Tina Nordberg Kolsva

29 apr 2008 kl. 10:47

I dag fick jag paket med posten. Gissa vad. Boken kom, den verkar mycket spännande. Den är sprillan ny inte ens bläddrad i.
Tack Jan för tipset.

0

Galen i svamp Jan

Jan A, Uppsala

26 maj 2008 kl. 09:26

Galen i svamp finns nu för 190:-
http://www.bokborsen.se
Skriv “Carluccio” i sökfältet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone