0 401 visningar

18 svar

Aprilväder

Bo Reyer

16 apr 2008 kl. 18:53

Vädret hittills denna månad har verkligen gjort rätt för namnet. Kalla nätter varvat med regn och snö på dagarna. Klimax var i måndags då vi som bor i Sala bjöds på regnskurar, kraftiga hagelskurar samt åska! Nu verkar det börja ordna till sig, eftermiddagen var solig och det blir tydligen ännu bättre imorgon.

0

"JAS" Helsingborg

16 apr 2008 kl. 20:15

Ja du Bo det har varit fram och tillbaka i HBG oxå med vädret ena dagen 10-12 g varmt och nästa någon enstaka +g men nu verkar det bli stabilt några dagar med högtryck. Så nu har jag på känn att det är slut med minusgrader här i alla fall, har just burit ut mitt stora fikonträd för säsongen, lägger väl över lite odlingsväv om tempen sjunker får hoppas att det inte behövs.

0

Trompette des Morts

17 apr 2008 kl. 08:29

bo reyer och JAS ! tydligen har ni inte førstått att detta ær en svampguide och inte væderguide !!!

0

GretheF Skåne

17 apr 2008 kl. 11:18

Lite kallt här i Skåne I dag kom hem presis och är frusen.  SVAMPEN VILL HA VÄRME NU

0

"JAS" Helsingborg

17 apr 2008 kl. 11:34

Tut i luren på dig oxå Trompette des Morts som inte har förstått att om man står upp till halsen i skit så behöver man inte spy galla över väderleksrapportörerna för det är som vi säger i Sverige - gropgrävning och skitkastning får man tiofalt igen. Nu skiner solen och tempen stiger och på andra sidan sundet mörknar det! :)

0

Maya K. I. Västerbotten

17 apr 2008 kl. 12:25

Visst har väl vädret en hel del med svamp att göra ???

0

cicki T Belgien

17 apr 2008 kl. 18:30

Ska bli intressant att se vad “aprilvädret” har för inverkan på svamptillväxten. Förra året hade vi sommar i april, dvs onormalt varmt med ca 20-25 grader varje dag. Med en usel svampsäsong.
I år har det varit “normal” april med ömsom sol, ömsom regn, ömsom snö osv.
Får se om svampsäsongen blir bättre.

0

Sofia, Skåne

17 apr 2008 kl. 20:57

JAS, om du har ett borholmsfikon vill jag ge dig tipset att plantera det i trädgården. Jag gjorde det för 7 år sedan och trädet är nu 3 m brett och 4 m högt. Vi har så mycket fikon att vi brukar göra fikonsylt. Mums!

0

"JAS" Helsingborg

18 apr 2008 kl. 00:02

Mitt fina Bornholmsfikon som var på väg att bli en riktigt fin buske, var över en meter hör och nästan lika bred och gav en hel del fikon var någon fräck nog att gräva upp och ta med sig till okänd plats för 2 år sedan, jag har inte skaffat någon ny ännu men det blir nog en i vår. Den som jag nu har burit ut är en “Medelhavsvariant” och tål inte vintern här den är på stam och ca 2m. hög. Skall ta ett foto på den en dag och lägga in här, kanske enbart för att ge “trumpeten” tuppjuck)I sydligaste delaen av landet så hade vi åxå en varm och torr vår men en blöt sommar som sedan blev till ett gott svampår, tycker i alla fall jag om man bortser från att det inte var så mycket KJ.

0

Sofia, Skåne

18 apr 2008 kl. 00:52

Det är inte klokt att man inte kan ha sin trädgård i fred. Det är inte klokt! Vi har en atriumträdgård, så det är svårt att gräva upp något hos oss. Det skulle vara kul att få se bilden på ditt träd JAS. Är fikonen av den grönröda eller violetta sorten?

0

Trompette des Morts

18 apr 2008 kl. 17:20

jas, lille !

och varfør skulle jag få tuppjuck øver en sån ointressant sak som dig ?????????

0

Bengt Sandh

18 apr 2008 kl. 17:30

Lägg av nu per d! Av några tidigare inlägg från dig att döma: tror du att detta är en potatisguide?

0

Charina Halland

18 apr 2008 kl. 17:57

Skål på er. Nu e det fredag o tuppjucken är igång.

0

Daniel Persson

19 apr 2008 kl. 01:26

Hörrö ni, skärp er, det här är faktiskt inget tuppjucks-forum. Tuppjuck kan ni diskutera på http://www.tuppjucksguiden.com

Från och med nu ska alla inlägg börja med ordet svamp, annars kommer de att raderas omedelbart alternativt flyttas till ett svammel-forum (i skrivande stund oklart vilket, det finns så förbaskat många att välja på...)

SKÅL!

0

Trompette des Morts

19 apr 2008 kl. 07:53

daniel, sedan nær blev du sjælvutnæmnd moderator hær ??

vi har ju sett det tidigare då du skrev att jag blivit avstængd på livstid !!

daniel, sanningen ær tydligen inget som du høgaktar.

din religion verka vara byggd på løgnet och føraktet !

0

Trompette des Morts

19 apr 2008 kl. 07:54

bengt, lægg av vad då ? potatisguide ?? lægg du av sjælv !!!

0

Robban

19 apr 2008 kl. 08:39

Att ni orkar är lite imponerande!
Men tråden är Aprilväder, och idag skiner solen från klar himmel kl 0830
toppen dag morgon kaffe ute på trappen.

0

Daniel Persson

19 apr 2008 kl. 22:50

Robban, sån information sjunker ju lite i värde om du inte berättar var du befinner dig…? Eller är det bara jag som tänker lite inskränkt?

Här i Jönköping har vi haft en go’ da, ca 11 grader och mest sol!

0

Robban

20 apr 2008 kl. 07:29

Du har helt rätt Daniel, fel av mig.
Är i Oskarshamn och nu skiner solen från klar himmel i dag med, så i dag blir det kaffe på altanen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone