Efter att ha finkammat Färingsöns Ek/Hasselbestånd i 2 dagar begav jag mig idag till Biskops Arnö i förhoppning om att hitta trollhand i det stora Ek/Hasselbestånd där. Nix, antingen p g a min dåliga syn eller så finns det inga trollhänder i Stockholmsregionen!!
Jag hittade i stället stora plastdunkar intill björkarna. Björkarna tappades på saven. Medan jag fundera på om det är för vintillverkning kom det en svarthårig liten dam längst stigen. Hon berättade att hon var samekvinna och var där för att utbilda studenter i naturmedicin. Vi hade ett långt och för min del mycket givande samtal om just björken och vad samerna använde den till. Hon berättade att de använder varenda detalj av björken. Rötter,barken,knopp och knoppbefriade grenar i kosten m m. Det var mycket spännande att lyssna på henne och jag glömde totalt vad jag hade för ärendet till Biskops Arnö.
Bifoga ett foto på en späd liten Vårlök.
Hej! jag har en polare som just har börjat tappa “sin” björk. Jag får alltid en hel del björksav av honom tappat på bygelkorksflaskor. Hans grannfru och några till här i Skåne har botat sin pollenallergi främst då björkpollenallergin med att just dricka björksav under våren. läste om detta på nätet förra våren det var några i halland som hade startat ett projekt och jag tror till och med att de hade dragit igång ett företag som skulle förädla eller något liknade just björksav till någon hälsodryck.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.