Hej!
Nu börjar det röra på sig ute i svampmarkerna. Har aldrig tidigare sett så mycket kottehättor som i år. Hundratals fruktkroppar över stora ytor i nästan varenda granskog man vandrar genom.
Fann också en skivling som jag inte har mikroskoperat eller fått namn på ännu. Jag har mina misstankar men tänkte att någon här på guiden har tips om vad det skulle kunna vara. Hattarna var grå, 2-3.5 cm breda. Skivor ganska tjocka och glesa. Fot 5 mm tjock. Växte i mossa på fuktig mark. Ingen speciell lukt. Har inte tagit sporprov men den verkar vara vitsporig.
Tack för era tips och gissningar. En av mina första misstankar var en Fayodia/Gamundia men F. leucophylla tror jag inte det är, den har jag sett flera gånger tidigare, är mindre och växer i en annan typ av miljö.
Har gjort en snabbkoll i mikroskopet, sporerna verkar släta i 1000 ggr förstoring, ellipsoida, ej (eller möjligen svagt) amyloida (min Melzer är gammal), 6-9 x 3.5-5 µm. Gott om sterila ändceller i skiveggen, svårt att avgöra om det bara är omogna basidier, de har samma form och storlek som basidierna, ca 30-40 x 5-10 µm.
Jag tror jag får ge upp för tillfället. Har inte tid att leta mer just nu men kom gärna med fler tips om ni kommer på nåt. Med tanke på storleken och de tjocka glesa skivorna är “känslan” åt vaxingshållet som Hans var inne på, men jag lutar fortfarande åt Fayodia-hållet men är väldigt osäker.
@Irene: Ja, skivorna hade anastomoser på alla fullvuxna fruktkroppar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.