så låg, vid min hemkomst från tisdagsexkursionen, en påse med två små tickor framför datorn. Hu:na hade hittat dem redan på måndagen, men den tvåbenta tyckte tickorna var för vackra att “plocka”. Övertalning hjälpte, men hur hon kunde fundera ut platsen att lägga fyndet kan jag inte förstå!…;))
I går besökte vi platsen och jag tog några ‘naturliga’ bilder.
För kanske 4 vintrar sen bröt en hungrig älg av denna drygt 3 cm ‘grova’ asp, nu död sen några år (bild 1). Den ännu kvarhängande toppdelen ses till v. Det var dessa tickor jag tyckte första raden i Tinas “Gosiga poem” passade in på!
I “alla” svampböcker står att denna ticka “tidigt angrips av insekter”. Vem som såg det först har jag inte brytt mig om att kolla… De skriver alla av varann…
Därför har jag flera ggr blivit ombedd att skriva en mycket EGEN bok om goda och farliga svampar!
Att den här tickan bara klarar av att bli ettårig framgår av porbilden. Ovansidan är dock rätt snygg!
Har jag “gissat” rätt på arten? ;))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.