Ja att den ena är en Korkmussling det vet jag (2 bilder serie 1) Den andra (3 bilder serie 2) ser ut som en mussling, kanske är den gammal men den var seg och spenstig, växer på garn i en uppsågad massafloe (stapel/hög) Bilderna tagna ons. förra veckan.
Jaa, anithau varför inte. Jag går inte så mycket i granskog här nere för vi har egentligen ingen utan bara vad jag kallar för granplantager, antingen är där så tätt med plantor att det är i det närmaste omöjligt att ta sig fram. Krypandes/ålandes i ett bestånd med ca. 15års gamla granar hittade jag en hel massa
(Ca: 2 bananlådor) utmärkta blodriskor för några år sedan, annars brukar det endast röra sig om röksvampar. När skogen (plantagen) blir gallrad och äldre växer det inte mycket där i alla fall inget ätbart. Eftersom det är på senare tid som mitt svampintresse har vidgat sig till alla svampar så är som sagt min kunskap om inte ätbar barrskogssvamp rätt så begränsad, vi får väl se om det kommer någon mer kommentar, tack för ditt svar och hoppas att vi får en bra vår och att vädret till helgen blir utmärkt i hela landet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.