0 283 visningar

14 svar

I dag vid havet

gunhild Västerbotten

17 apr 2008 kl. 16:06

Har haft en skön promenad vid ett öppet hav. Hittade en del tickor som jag vill dela med mig av. Dom gula små plopparna som växte på en gammal bräda vill jag gärna veta vad dom heter. Ni får förresten gärna namnge alla.

0

gunhild

17 apr 2008 kl. 16:07

Här kommer tre till

0

gunhild

17 apr 2008 kl. 16:08

det var underbart vid havet i dag bara väl mycket snö efter vägen vi höll på att köra fast..

0

gunhild

17 apr 2008 kl. 18:10

Nu har jag själv hittat den i Ryman, det måste vara rotplätt, knappsvamp den där gula.

0

Alf Pallin

17 apr 2008 kl. 20:07

Några namnförslag, björkticka,broskkrös, piggplätt,björkdyna, knappsvamp, björkmussling,violticka

0

Hans v E

17 apr 2008 kl. 20:49

1 Björkticka
3 Piggplätt
4 Rotplätt = Knappsvamp
5 Koppardyna
6 Vedmussling
7 Slingerticka

0

gunhild

17 apr 2008 kl. 21:17

Håller inte med Hans om nr 7 så här ser den ut ovanifrån.
Ytterligare bild på nr 3.
Nr 5 vet jag inte själv, men Alfs förslag låter bäst tycker jag.

0

Irene A

18 apr 2008 kl. 07:54

Mina förslag är

björkticka
broskkrös
piggplätt (alldeles underbar bild)
rotplätt
björkdyna
vedmussling
slingerticka

0

NadaL, Umeå

18 apr 2008 kl. 08:15

Irene var snabbere än jag med samma förslag som jag tänkt.

0

gunhild

18 apr 2008 kl. 08:33

Är det helt uteslutet att nr 7 violtickor det var jag själv ganska säker på?

0

Irene A

18 apr 2008 kl. 09:32

Det är svårt att se rätta färgen på porlagret, men jag tycker framför allt att de verkar för tjockköttiga för att vara violtickor. Vad växer de på?

0

gunhild

18 apr 2008 kl. 10:44

Jag blir väldigt osäker men jag tror att det var en hög avverkade barrträd på min kompis sommarstugetomt. Jag tog ganska många bilder för att tala om för henne vad som växte där runt hennes tomt. Jag minns inte att jag såg nåt som liknade slingertickor men det var kanske så ändå. Jag får lägga dom åt sidan.

0

Alf Pallin

18 apr 2008 kl. 20:21

Jag tycker det ser ut att nr 7 växer på ändträ på avsågad granstock

0

Irene A

19 apr 2008 kl. 09:50

Det kan nog stämma att det är gran. Undrar varför sågytan på gran alltid är flisigare än på lövved..?

Vid närmare granskning är tickan mer lik en violticka också, fast den ser ovanligt köttig ut. Gunhild som har sett svamparna i verkligheten, och vet hur stora de är, tar säkert inte fel på den arten.

0

gunhild

19 apr 2008 kl. 12:19

Tack ska ni ha. Kameran ljuger ju litegrann också. Det som är litet att se med blotta öagat, (åtminstone mitt) kan bli stort och vackert på bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone