0 356 visningar

9 svar

Michael K

Hans v E

17 apr 2008 kl. 21:06

Jag har äntligen börjat lägga in mina gamla fynd i svampguiden. Men kan du svara på en sak?
När jag inte hittar mina gamla fynd, vilka jag tidigare fått utdrag på att de är inlagda, kan det bero på att de inte är inlagda i den nya basen, ex.vis för att de har fel koordinatsystem?
Så ska jag vänta ytterligare på att mina gammla fynd dyker upp (sedan de omvandlats till rätt koordinatsystem)?
Och en sak till: Går det inte att rapportera arter som inte är “godkända” enligt artportalens lista (som f.ö. ännu inte är tillgänglig? Ett exempel: Jag försökte lägga in ett säkert fynd av Peziza ampelina, men nobbades.

Hej

0

Michael Krikorev

17 apr 2008 kl. 22:06

Hej Hans!

Alla dina gamla fynd borde finnas kvar i Artportalen. Häromdagen tittade jag på din lokal för tulpanskål bl a:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_obslista.asp?art=5050&art_leaf=True

Är det några andra fynd som du saknar? Gör så här när du har loggat in på Artportalen:
1. Klicka på “Visa fynd” och sedan “Övriga inställningar”.
2. Bocka för “Mina obsar”
3. Klicka på texten “år: 2008” för att få bort den. Annars visas bara dina fynd från i år.
4. Klicka sedan på “Presentera Fynd” eller “Administrera fynd”.

Nej, det går inte att rapportera arter som inte finns inlagda i Artportalens taxatabell. De motsvarar ganska exakt de arter som finns i Ekologisk Katalog över Storsvampar. Jan Vesterholt arbetar med att uppdatera taxatabellen för svampar åt ArtDatabanken men det blir förmodligen inte förrän i höst som det kommer att märkas på Artportalen.

0

Hans v E

17 apr 2008 kl. 22:52

Så när man hittar en ny art för landet går det inte att rapportera den. Det är ju tråkigt.

Tulpanskålen från 1988 la jag in häromdan eftersom jag inte hittade den i “visa fynd 1970-2008”.

Hej

0

Irene A

18 apr 2008 kl. 08:21

Man kan rapportera arter som inte finns i databasen!
Till att börja med fick jag rådet att använda beteckningen “okänd” som artnamn och skriva det fullständiga namnet i “kommentarer”. Nu finns även alternativet att skriva in enbart släktnamnet som artnamn - och kompletterande uppgifter i kommentarfältet.

Jag tror att det är bra att göra det, man kan i alla fall hoppas att arterna blir uppmärksammade så att de kommer med snabbare i uppdateringar av databasens artlista.

0

Jan A, Uppsala

18 apr 2008 kl. 08:53

Och hur gör man för att SÖKA lokaler för arter då?
Jag tycker fortfarande att systemet är dåligt, kanske mest för att jag inte förstår “ickespråket”. (Gjorde själv enkla databaser i “begynnelsen” på 80-talet, och alla förstod då att använda DEM!)
Jag efterlyser således en VETTIG manual som t.o.m. jag (och ev. ännu dummare) enkelt kan använda!

0

Artportalen

Irene A

18 apr 2008 kl. 10:55

Jan, där håller jag verkligen med. Inte nog med att sökfunktionerna är onödigt omständiga - de flesta ger överhuvudtaget inga resultat!
Så det vore nog bäst om de försökte få någon ordning på dem innan det görs någon manual.

Märkligt att det fungerar i databaserna med fåglar och småkryp, men inte svampar och växter..?

0

Rättelse

Irene A

18 apr 2008 kl. 12:28

Det går att rapportera och söka på “saknas” som artbeteckning, inte “okänd” som jag skrev tidigare. Jag ber om ursäkt!

0

Artportalen, "manual"

Jan A, Uppsala

18 apr 2008 kl. 18:37

Satt ner en stund och snitslade mig en, tror jag, rak väg från Artportalens startsida till “Fyndlista”, ingenting annat. Jag lägger gärna in/ut den här, om någon så vill…
Kartor och en del andra optioner verkar inte särskilt användbara, det finns bättre!
Och Irene, fågelfolket är kanske mera fullfjädrat.

0

Artportalen, manual

Lena M

18 apr 2008 kl. 18:44

Ja gör det Jan! Tittade lite tidigare idag och tyckte det verkade krångligt. Om man vill se ett fynd någonstans i landet så måste man väl skriva in både landsksp och ort, eller ? Jag har inte satt mig in i det hela ännu, men det kommer förhoppningsvis,

0

Artportalen, manual

anithau

18 apr 2008 kl. 18:55

Jan!
Jag tackar också ja, till att du lägger ut manualen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone