Det finns tydligen individer här på forumet som ibland kläcker ur sig oförskämdheter. Jag skulle vilja föreslå för alla att inte svara eller reagera på sådana inlägg. Att behandla dem som luft. Om vi alla gör så, kommer personen som kommit med ett spydigt inlägg förstå att han/hon passerat gränsen.
Vi kan inte begära att Micke i tid och otid ska behöva radera inlägg. Vi ska vara tacksamma att han skapat detta eminenta forum.
Genom att inte reagera på spydiga inlägg, hjälps vi alla åt för att upprätthålla trevlig stämning här på forumet.
Om man plockar på samma ställe hela tiden så bryter det nya skott som är späda och de går ju att plocka hela sommaren: jag har faktiskt haft en nässelodling och skördade med en modifierad gräsklippare. Tyvärr är det inte efterfrågan hela vegetationsperioden utan bara på våren? Ja jag undrade i flera år varför det inte går att sälja under sommaren och hösten, för som sagt klipper eller skördar man hela tiden så är de lika goda och späda som just nu. har just ätigt de som pappa och jag plockade i dag. tips. fräs lite gul lök blanda i finhackade och förvällda nässlor, krydda med vitpeppar, salt, muskot och någon buljongtärning (efter eget tycke) jag kör med italiensk ört. och rör i cremefrech (?stavfel eller), hetta upp och njut, passar utmärkt till fisk.
Jag har glömt=slarvart bort mitt recept på nässselbröd, kan du sända “snabbinfo”.I min familj har vi som tradition sen flera generationer tillbaka att alltid äta nässelsoppa med körvel och gräslök i varje Valborgsmässoafton,för gärna denna tradition vidare. Nyttigt-HÄLSOSAMT OCH billigt. Ni vet väl att det går utmärkt att frysa in förvällda nässlor -så kan man njuta primören året runt!
Jag har inte bakat det på länge, men så vitt jag minns var det ett bra recept. Berätta gärna hur det blev, Britta!
Färska nässlor måste först torkas i ugnen, ta bort grova stjälkar, bred ut i långpanna, 50 grader tills de är spröda. Mät upp 1-2 dl.
25 g smör
3 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 tsk socker
2 dl fil
2 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl
9 dl vetemjöl
ev pensling, mjölk
Smula nässlorna lite och blanda med mjölet. Följ ett vanligt brödrecept med dubbeljäsning. Forma två medelstora bröd. Grädda i 200 grader ca 30 min på nedersta falsen.
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.