Var finns du Robban i O-hamn?Jag kommer dit ner till helgen.Jag kan förklara för dig varför vissa blir mer sjuka än andra vid förtäring av stenmurklor. Har du hittat några toppmurklor? Brukar du plocka vårmusseroner? Jag har fritidshus -så därför skulle det vara trevligt att få kontakt med lokalt svampintresserade- kunskapen har jag själv
Döderhult då kan en mötesplats vara vid tex ut/infarten O-hamn S eller? Vårmusseronerna kommer senare slutet av maj/början juni,beroende på väderlek, de är kalkkrävande finns både på fastlandet och på Öland, jag lovar dig,har du en gång varit med och plockat vårmusseroner kan du det sedan.Det är “vita svampar” och finns förväxlingssvamp,men jag skall ge dig tips.En otrolig smakupplevelse! Har du förslag på svamputflykt?
Jag ligger utslagen! Feber,förkylning -ont i hela kroppen-troligen influensa! Nu är jag inne på tredje dygnet och febern är nu nere runt 38.Tyvärr verkar det som jag inte ens kan komma ner till 1 maj. Men jag får se,känns för jäkligt! Vi fortsätter att hålla kontakt, jag tror att det är rätt- du har skogen och jag har en hel del svampkunskap.Om jag missar murklorna kommer det ju andra svampar hela tiden. Du vet att det är svampens dag 7 september och då blir det mycket aktiviteter i hela landet. Hör av dig om hur läget är.
Jag gick ut och letade för första gången i mitt liv. Och till min förvåning så hittade jag min första stenmurkla efter ca 15 minuter. Totalt blev det ca 10 st prydliga murklor. Jag gick på era tips om kalhyggen, traktorspår mm. Alla mina murklor hittade jag på sandig jord i i traktorspår eller precis bredvid i uppförslut där det fanns kvistar och bark från trädfällning. Blir nog en tur imorgon också! Murkelfrälst västkustbo….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.