0 1104 visningar

33 svar

Murklor

Bo Reyer

19 apr 2008 kl. 19:14

När jag läser “rapporter” kan jag inte se någon ny rapport om stenmurkla sedan den 13/4. Är det så illa?

0

Helena A

19 apr 2008 kl. 19:49

Plockade drygt 30 st på hundens morgonkissning idag.
Detta i skog i utkanten av Hälleforsnäs Sörmland. Har faktiskt hittat stenmurklor varje dag denna vecka men varit slarvig med rapporter,

0

Sofia, Skåne

19 apr 2008 kl. 19:59

Vi har hittat stenmurkla i Skåne, (men inte plockat).

Har fler sett toppmurkla? Finns bara två rapporter hittills.

0

Robban

19 apr 2008 kl. 20:06

Finns många här i Oskarshamns kommun.

0

Sofia, Skåne

19 apr 2008 kl. 23:42

Toppmurklor, Robban??

0

GretheF Skåne

19 apr 2008 kl. 23:44

Är det mycket murklor här i Skåne ??????????? och var ska man åka

0

Sofia, Skåne

20 apr 2008 kl. 00:23

En vän till mig hittade stenmurklor idag någonstans vid Hörby, men jag vet faktiskt inte exakt var. Men inga toppmurklor, tyvärr.

0

Robban

20 apr 2008 kl. 06:32

Stenmurklor verkar komma hur mycket som helst. Men hur man tål Murklor verkar personligt. Själv har jag aldrig reagerat på dom, men en vän till mig som är svamp tokig och äter hur mycket som helst blir sjuk som tusan när hon får i sig en liten bit.

0

GretheF Skåne

20 apr 2008 kl. 09:17

Jag har varit runt i skog i parker överallt där man skulde kunde hitta topmurklar inte en enda nu i veckan ska jag iväg igen men till Hör är där lite för långt (bensin priser)  Tack i alla fald

0

Trompette des Morts

20 apr 2008 kl. 10:41

0

anithau

20 apr 2008 kl. 11:09

Jag undrar vad mailadressen är till hemsidan, dvs, utan att komma direkt till stenmurklan.

Tack på förhand

0

britta

20 apr 2008 kl. 11:21

Var finns du Robban i O-hamn?Jag kommer dit ner till helgen.Jag kan förklara för dig varför vissa blir mer sjuka än andra vid förtäring av stenmurklor. Har du hittat några toppmurklor? Brukar du plocka vårmusseroner? Jag har fritidshus -så därför skulle det vara trevligt att få kontakt med lokalt svampintresserade- kunskapen har jag själv

0

Robban

20 apr 2008 kl. 12:00

Toppmurklor har jag inte sett, men letar heller inte efter dom. Jag bor  
lite vid sidan om Döderhultskyrka.
vad det gäller Vårmusseron så är jag inte så vågad än, men kanske du kan visa?

0

britta

20 apr 2008 kl. 12:44

Döderhult då kan en mötesplats vara vid tex ut/infarten O-hamn S eller? Vårmusseronerna kommer senare slutet av maj/början juni,beroende på väderlek, de är kalkkrävande finns både på fastlandet och på Öland, jag lovar dig,har du en gång varit med och plockat vårmusseroner kan du det sedan.Det är “vita svampar” och finns förväxlingssvamp,men jag skall ge dig tips.En otrolig smakupplevelse! Har du förslag på svamputflykt?

0

Robban

20 apr 2008 kl. 13:20

Vad gillar dom utöver kalkrik mark!
Gammal barrskog, ung barrskog eller lövskog. Det finns lite av allt.
Det där med kalkmark har jag nog inte lärt mig än.

0

Trompette des Morts

20 apr 2008 kl. 13:39

0

anithau

20 apr 2008 kl. 13:58

Tack för snabbt svar.

0

Britta

Robban

20 apr 2008 kl. 15:22

var kommer du ifrån norr eller söder och villken dag i helgen har du tänkt dig, eller dagar.

0

britta

20 apr 2008 kl. 19:38

Det är en typ av förnasvamp dvs den växer i lokaler som har inte är helt förmultnade kräver typ öppna landskap med kalk i marken äng/gräsmatta/parker. Jag tror att för “söderboende ” så har Ölands alvar de flesta lokalerna

0

Britta

britta

20 apr 2008 kl. 19:41

jag kommer då söder ifrån ,vårt fritidshus ligger söder om O-hamn, men vi bor permanent långt norr om O-hamn, jag har dock viss lokal kännedom.

0

Robban

20 apr 2008 kl. 22:11

det känns som man borde titta i hammarsebo och hycklinge till att börja med.

0

britta

23 apr 2008 kl. 10:24

Var ligger Hammersbo och Hyckling?
Tänker du på vårmusseroner eller på sten resp toppmurklor. Jag sänder dig info ,när jag ahr anlänt till O-hamn trakten, via denna sida.

0

Robban

23 apr 2008 kl. 21:15

På båda ställena borde man kunna hitta murklor och mussingar. Gick en sväng i hycklinge i dag men såg bara lite Tickor, tror det är lite tidigt med musseroner än efter vad jag läst mig till. Hammarsebo ligger väster om stan och hycklinge ligger nästan hemma hos mig.

0

Robban

25 apr 2008 kl. 23:10

Väntar på svar britta, jag tror du kan lära mig en hel del svamp. Ser fram emot ett möte med dig. Vad jag ge till dig är flera fina svmpställen.

0

britta

27 apr 2008 kl. 10:14

Jag ligger utslagen! Feber,förkylning -ont i hela kroppen-troligen influensa! Nu är jag inne på tredje dygnet och febern är nu nere runt 38.Tyvärr verkar det som jag inte ens kan komma ner till 1 maj. Men jag får se,känns för jäkligt! Vi fortsätter att hålla kontakt, jag tror att det är rätt- du har skogen och jag har en hel del svampkunskap.Om jag missar murklorna kommer det ju andra svampar hela tiden. Du vet att det är svampens dag 7 september och då blir det mycket aktiviteter i hela landet. Hör av dig om hur läget är.

0

Robban

28 apr 2008 kl. 21:29

Oj krya på dig britta, det kommer helt säkert andra tillfällen att plocka svamp. Får vi nu bara lite mer regn här så blir det bara bra.

0

Sanna R

28 apr 2008 kl. 22:03

Jag bor utanför Katrineholm och vittjade ett av mina ställen idag. Fick ihop 123!!! murklor på en timme och den största var stor som två knytnävar. Är det någon här som vet om någon svampuppköpare?

0

Bruno Sollerman

10 maj 2009 kl. 12:12

En stenmurkla hittad 10/5 i Folkärna, Dalarna.

0

Jennie

31 maj 2009 kl. 12:30

Jag hittade en stor stenmurkla för ca en månad sedan i skåne. Har inte plockat den. Är inte värt besväret tycker jag. För giftig för min smak.

0

taina hultberg

13 maj 2010 kl. 14:23

Nejdå vi har massor på Tyresö Vi har diken fulla och även i skogen med sten murklor. ska jag vänta tills dom är stora som hjärnor eller plocka dom som granatäpplen/ Taina Hultberg

0

Leo

13 maj 2010 kl. 14:40

Finns det murklor på västkusten? Runt Kungälv? Någon som vet?

0

Leo

13 maj 2010 kl. 19:08

Jag gick ut och letade för första gången i mitt liv. Och till min förvåning så hittade jag min första stenmurkla efter ca 15 minuter. Totalt blev det ca 10 st prydliga murklor. Jag gick på era tips om kalhyggen, traktorspår mm. Alla mina murklor hittade jag på sandig jord i i traktorspår eller precis bredvid i uppförslut där det fanns kvistar och bark från trädfällning. Blir nog en tur imorgon också! Murkelfrälst västkustbo….

0

Leo

14 maj 2010 kl. 13:48

Ny tur idag! 8 murklor till på samma hygge. Inte ett spår på tio andra jag besökte. Alla dessutom i samma traktorspår på ca 150 m.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone