Här kommer en del bilder från Vallåkra HBG i dag. Känsliga peroner varnas då det förekommer ORM på 2 bilder men jag förvarnar för dessa, Snok, Grodyngel, Blommande Körsbär, lekande nejonögon, bin, vår i skogen, Skålsvamp? och Stenmurklor. Stenmurklorna kommer först.
Så går man och går å går och inte hittar mycket svamp men fint var det i skogen. Så kommer man hem och tänder grillen, så ropar grannen att han vill ha lite hjälp OCH vad stöter man på i han trädgård om inte Stenmurklor. Denna text skulle så klar ha legat med på förra inlägget men så blir det ibland. Så nu kommer bilderna på Skålarna, är det någon som vet vilken det är??
När jag bodde i Gävle på 80talet såldes Nejonögon på hösten under en vecka i buntar (bast) på 20st, de var rökta och var en delikates som man köade i flera timmar för att komma över med början någon gång vid 5.30 snåret på morgonen och killen som sålde dem dök upp vid 9 tiden och sålde slut på 30 min. De är nu nästan utrotade och är väldigt känsliga för föroreningar och det är helt otroligt att de finns i detta vattensystem som ingår i Råån. Denna å var i det närmaste död på 70-80 talet. Så tog man tag i problemet och idag är det ett mycket levande vattendrag och det mest betydande för öringen i Skåne. Det finns även Grönling i dessa vatten.
Gulmjölkig storskål tror jag kan uteslutas eftersom det inte finns några spår av gulfärgning i skadorna. Det som talar emot kompostskål är mossan den sitter i (eftersom kompostskål vill ha ett kväverikt substrat). För mig förefaller murskål, Peziza cerea, vara ett troligare alternativ.
Det skulle underlätta att veta vad som döljer sig under mossan, men för en säker artbestämning är det som Hans skriver - det krävs mikroskopering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.