0 368 visningar

21 svar

En del från idag, Tjohoo

"JAS" Helsingborg

19 apr 2008 kl. 19:53

Här kommer en del bilder från Vallåkra HBG i dag. Känsliga peroner varnas då det förekommer ORM på 2 bilder men jag förvarnar för dessa, Snok, Grodyngel, Blommande Körsbär, lekande nejonögon, bin, vår i skogen, Skålsvamp? och Stenmurklor. Stenmurklorna kommer först.

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2008 kl. 19:59

Så går man och går å går och inte hittar mycket svamp men fint var det i skogen. Så kommer man hem och tänder grillen, så ropar grannen att han vill ha lite hjälp OCH vad stöter man på i han trädgård om inte Stenmurklor. Denna text skulle så klar ha legat med på förra inlägget men så blir det ibland. Så nu kommer bilderna på Skålarna, är det någon som vet vilken det är??

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2008 kl. 20:00

SNOK!!!

0

"JAS" Helingborg

19 apr 2008 kl. 20:03

Lita av varje från idag. Nejonögon som leker i Vallåkraån, den sammanlagda åldern för att få se något sådant uppgick för våran del till 134 år (pappa & jag)

0

Sofia, Skåne

19 apr 2008 kl. 20:04

Murklorna ser roliga ut. En per sten. Härliga bilder, JAS.

0

Robban

19 apr 2008 kl. 20:05

Flodnejonöga är ju en art som har stora problem idag, vet inte säkert
men tro att dom är på rödalistan för fiskar. Har alldrig sett dom själv så grattis till dom.

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2008 kl. 20:18

Och nu är det premiär Tjohoo, grillad Tonfisk med bönsallad. Och lite till från skogen.

0

"JAS" Helsinborg

19 apr 2008 kl. 20:23

Det blev lite galet, här kommer grillen och så en bild till på Snoken.

“JAS” Helsingborg

0

"JAS" Helsingborg

19 apr 2008 kl. 20:36

När jag bodde i Gävle på 80talet såldes Nejonögon på hösten under en vecka i buntar (bast) på 20st, de var rökta och var en delikates som man köade i flera timmar för att komma över med början någon gång vid 5.30 snåret på morgonen och killen som sålde dem dök upp vid 9 tiden och sålde slut på 30 min. De är nu nästan utrotade och är väldigt känsliga för föroreningar och det är helt otroligt att de finns i detta vattensystem som ingår i Råån. Denna å var i det närmaste död på 70-80 talet. Så tog man tag i problemet och idag är det ett mycket levande vattendrag och det mest betydande för öringen i Skåne. Det finns även Grönling i dessa vatten.

0

Skålen

Hans v E

19 apr 2008 kl. 22:07

skulle möjligen kunna vara gulmjölkig storskål - Peziza succosa. Om man bryter den kommer gul saft i så fall.
Ett annat osäkert förslag är kompostskål - Peziza vesiculosa.
Behöver mikroskoperas.

0

Skålen

Irene A

19 apr 2008 kl. 22:39

Gulmjölkig storskål tror jag kan uteslutas eftersom det inte finns några spår av gulfärgning i skadorna. Det som talar emot kompostskål är mossan den sitter i (eftersom kompostskål vill ha ett kväverikt substrat). För mig förefaller murskål, Peziza cerea, vara ett troligare alternativ.
Det skulle underlätta att veta vad som döljer sig under mossan, men för en säker artbestämning är det som Hans skriver - det krävs mikroskopering.

0

Skålen

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 01:00

Den växer på en, tror jag Almlåga, i vilket fall som helst så under mossan döljer sig en lövträdslåga.

0

Skålen

Irene A

20 apr 2008 kl. 10:36

OK, då har jag ett annat förslag, Peziza micropus (kortfotad storskål).

0

Skålen

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 11:09

Ja den verkar ju stämma. Tack för det Irene A*.

0

Skålen

Irene A

20 apr 2008 kl. 11:41

Nåja, det var bara ett förslag (som jag tyckte var rimligt i och för sig), men räkna det inte som en 100%-ig artbestämning.
Det finns vansinnigt många arter att välja på i det släktet, så man behöver kolla dem i mikroskop för att vara säker.

0

Skålen

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 11:57

Ok! Ja så klart och denna skålen hade jag inne i vintras, den växte på samma stubbe/låga som den “(kortfotad storskål).”

0

biet

klas Jaederfeldt

20 apr 2008 kl. 12:46

biet vet inte om det, men det kommer att få ont i magen av vitsippans pollen

0

Klas, biet

Jan A, Uppsala

20 apr 2008 kl. 13:41

Stoppar dina bin pollen i magen?

0

Klas, biet

anithau

20 apr 2008 kl. 14:00

Jan, är du på “hugget” idag?
(skämtsamt)

0

stenmurkla/JAS

buffy

20 apr 2008 kl. 16:04

En vår såg jag en stenmurkla (som dem på din bild) som växte på en (grus)trottoar på Miatorp, i ett gathörn under en gatunamnsskylt. Det var i närheten av Katrinelundsgatan.

0

stenmurkla/buffy

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 16:12

De på bilden växer i trädgården näst söder om mig Plateringsvägen / Skogsgatan, de kanske är vanligare än man tror här på Miatorp! :)

0

stenmurkla/buffy

buffy

23 apr 2008 kl. 12:02

Så är det nog, vad bra, för ibland har jag tänkt att jag såg i syne!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone