Det beror lite på sammanhanget.
Jag håller med Bo Reyer på så sätt att blomkålsvampen är den mest mångsidiga matsvamp jag träffat på.
Den passar i så många olika typer av matlgning tycker jag. Dessutom är den ofta så stor att den räcker till utan att behöva blandas med andra arter.
Vissa småväxta arter, som exempelvis ängsvaxskivlingen, har jag aldrig hittat i sådan mängd att deras smak kommit till sin rätt i blandningar. Blandningar kan vara känsliga,
Nu i höst har jag ätit honungsskivling och kantareller i blandning där kantarellernas smak inte tog över som jag väntat. Däremot i blandning honungsskivling och ängsvaxskivling blev smaken betydligt intressantare!
Det är tydligt att vissa blandningar funkar bättre än andra, men idealet är om man kan tillaga varje art för sig. Där ligger alltså blomkålsvampen bra till, sen kommer förhoppningsvis trattkantarellerna igång, och de tycker jag också brukar kunna stå sig gott på egen hand.
Jag kan/törs inte plocka så många sorter så mitt urval är ganska begränsat.
Jag tycker Karl-Johan är i en klass för sig. Men det är som ni säger, det beror ju på hur man tillagar och i vilket sammanhang.
Smörstekta kantareller på en hård macka är inte heller fy skam.
Men nu blev man ju riktigt rejält nyfiken på blomkålssvampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.