Lägga in bild
Klicka på “visa fynd”, sen “övriga inställningar” i menyraden, markera “mina obsar” i det nya fönstret,klicka sedan på“administrera fynd” i menyraden. då kommer det upp en lista med dina fynduppgifter som du själv kan göra ändringar i. Längst till höger finns en symbol för bilder. Klicka på den som tillhör det fyndet, så kommer det upp ett fönster för val av bild att lägga in (på samma sätt som vi lägger in bilder här på Svampguiden, bilden är begränsad till 500x500 pixlar. Klicka på “ladda upp”. KLart.
Så lärde mig Irene att jag skulle göra och det funkade bra.
Tänk vad man lär sig på detta forum. Lycka till.
Snyggt, Alf! Det är kul att gå in på Artportalen nu och se alla nya fynduppgifter, men speciellt de som det finns bilder till. Bra bilder innebär också att det finns ökade chanser för andra att bedöma sannolikheten att en art är rätt bestämd.
För att se bilder som lagts in tidigare går man in på “visa fynd” och väljer art eller artgrupp, sedan till “period” för att begränsa tidsperioden. Slutligen går man till “Presentera fynd” och väljer bildgalleri.
Söksystemet verkar inte orka med alltför många bilder åt gången och genererar olika slags felmeddelanden, så man får prova sig fram och begränsa urvalet..
För tillfället går det i alla fall att få fram bilder på “alla arter år 2008”, likaså alla bilder på utvalda arter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.