En gamal asp mycket grov i kanten mot en åker. Tickan påminner om korkmussling, seg och korkartad i köttet, labyrintiska porer grova skivlika, ljusbruna. Ovansidan mjukt filtartad något zonerad hattar upp till 6 cm långa och ca 2 cm utskjutande. Mild att tugga på smakar nästan gott. Kan jag få något namnförslag, antrodia albida?
På unga exemplar av björkmussling är lamellerna så där grova, men de blir tunnare med åldern.
Ormtickan påminner mer om en tickmussling som ung, med stora porer som blir uppsprucket taggiga med tiden. Hattytan är blekt gräddfärgad och nästan kal. Den går också gärna på björk och asp. Jag har en känsla av att den är vanligare lite längre söderut.
Tack för detta!
Minns att jag försökte fråga om denna mussling på gammal asp för ca ett år sedan men fick inte riktigt fullödiga svar beroende på att jag saknade bild!
Nu vet jag i alla fall att det kan va björkmussling på asp!
Känner igen den direkt!
Tack allihop!
Länge leve svampguiden!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.