0 385 visningar

4 svar

Högt upp på en asp

Alf Pallin

20 apr 2008 kl. 17:42

En gamal asp mycket grov i kanten mot en åker. Tickan påminner om korkmussling, seg och korkartad i köttet, labyrintiska porer grova skivlika, ljusbruna. Ovansidan mjukt filtartad något zonerad hattar upp till 6 cm långa och ca 2 cm utskjutande. Mild att tugga på smakar nästan gott. Kan jag få något namnförslag, antrodia albida?

0

Irene A

20 apr 2008 kl. 18:36

Björkmussling, förekommer på många trädslag, men det vanligaste substratet för den är björk och asp.

0

Alf Pallin

20 apr 2008 kl. 19:42

Tack Irene. Var det så enkelt, har hittat många björkmusslingar, men tyckte lamellerna var extra grova. De ex jag hittat tidigare har lamellerna liknat mera som tunnare skivor.

0

Irene A

20 apr 2008 kl. 21:37

På unga exemplar av björkmussling är lamellerna så där grova, men de blir tunnare med åldern.

Ormtickan påminner mer om en tickmussling som ung, med stora porer som blir uppsprucket taggiga med tiden. Hattytan är blekt gräddfärgad och nästan kal. Den går också gärna på björk och asp. Jag har en känsla av att den är vanligare lite längre söderut.

0

Bo E

25 apr 2008 kl. 18:25

Tack för detta!

Minns att jag försökte fråga om denna mussling på gammal asp för ca ett år sedan men fick inte riktigt fullödiga svar beroende på att jag saknade bild!

Nu vet jag i alla fall att det kan va björkmussling på asp!
Känner igen den direkt!

Tack allihop!

Länge leve svampguiden!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone