0 1155 visningar

18 svar

Vem äger detta bomärke?

anithau

20 apr 2008 kl. 20:42

Vilket djur lämnar detta efter sig?

Tacksam för svar, för jag vet att ni är många kunniga här i forumet.

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 21:25

Jag som är sörläning skulle nog gissa på att renen har varit i bajstagen men det är som sagt en gissning.

0

Jan A, Uppsala

20 apr 2008 kl. 21:30

Eller rådjur. Så där ser det ut i hässlet. Och det är renrent!

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 21:37

Jan A = :)

0

"JAS" Helsingborg

20 apr 2008 kl. 22:00

Vems är detta då?

0

anithau

20 apr 2008 kl. 22:19

Jag har bara lite svårt att tänka mig att rådjur kliver omkring där vi hittade dessa. Snårigt och trångt, vi trodde att det kunde vara bäver, eftersom det går en bäck alldeles i närheten.
Tack för svaren.

0

Daniel Persson

21 apr 2008 kl. 00:47

Jag har lösningen (eftersom jag är godissugen):

På Anithas bilder är det lakritsbåtar och JAS bilder föreställer turkisk peppar!

Ta-da! :)

0

Jan A, Uppsala

21 apr 2008 kl. 08:00

Jag hade ingen aning om, Anitha, att du är så liten att du tar dig fram där inte ett rådjur gör det!
Din bild visar iaf typiska hjortdjursexkrementer.  Bäverns d:o hittar man ytterst sällan på land eftersom den har vattentoalett. De kan ibland hittas på isen. Bävern är som många andra gnagare ‘koprofag’, den äter sin egen avföring för att bättre tillgodogöra sig näringsinnehållet. “Till slut” klämmer den ur sig rätt ljusa korvar, c.2 cm tjocka och dubbelt så långa. Förmodar att du sett harpärlor? Bäverns korvar har liknande innehåll, grovt, mycket vedpartiklar. 
Jag gick (för 20-30 år sen) på isen på bäverbäckar och -åar i Ramsele-trakten och karterade och fotograferade bäververk; hyddor, dammar, påverkan på vegetationen.  Det höll på att bli det sista jag gjorde - men det blev det inte!

Det finns förresten en MYCKET bra bok om spår och spårtecken. Rekommenderas! Bl.a. hos:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151843463
Det kan väl vara kul att veta vems spillning svampen växer på! ;))

0

anithau

21 apr 2008 kl. 09:13

Jan, jag gillar din underfundiga humor.
Jag vet inte om jag är liten jämfört med ett rådjur. 160 cm i höjd och smal.

Jag tror dig, på att det är rådjur, har även precis beställt boken som du tipsar om.

Tack, jag tycker att du är en perfekt forumdeltagare.

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2008 kl. 20:57

Vilt svins peppar i så fall, kanske minst lika kruddstarkt men vem vill prova?

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2008 kl. 22:13

Men är det inte vanligare med renar än med rådjur där du bor anithau eller? Så är väl renen mindre än ett rådjur. Men det kvittar någ för tar sig fram i snårskog det gör rådjuren utan problem.

0

"JAS" Helsingborg

21 apr 2008 kl. 22:16

Jag glömde att säga att jag åxå har köpt boken, hade en liknande för flera år sedan men den är borta. Så håller jag med anitaus åsikt om den förträfflige Jan med alla bra boktips och stor kunskap om naturen och dess invånare, jag lyfter på hatten.

0

anithau

21 apr 2008 kl. 22:47

JAS!
I Umeå på vissa ställen är det nog vanligare med rådjur än ren.

Det beror på var man befinner sig.
Men där vi var, så är det garanterat renfritt.

0

GG

22 apr 2008 kl. 10:47

Undrar vem som gjort det här?Trodde det var bäver eftersom det låg i en bäverstig och fanns gott om nyss fällda träd

0

Jan A, Uppsala

22 apr 2008 kl. 21:22

Javisst GG, förre ägaren bör vara en bäver, för så ser väldigt ‘snygg’ bäverspillning ut!  Med vedpartiklar i; “flis” och fibrer.  Och en del har nog gått igenom bävern en extratur. Hur stora var korvarna?

0

GG

23 apr 2008 kl. 17:55

Tack för hjälpen Storleken ungefär som en fralla men mer fiberrik

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 19:04

GG, jag menade inte “frallan” utan de enskilda korvarna som bildar den…

0

GG

23 apr 2008 kl. 19:23

Svårt att säga Tänkte inte speciellt på de enskilda korvarnas storlek utan mer på det fiberrika innehållet Vilket inte var så konstigt med tänke på de träd som var fällda

0

/Staffan UÅ

28 apr 2008 kl. 20:09

Älg!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone