Jag hade ingen aning om, Anitha, att du är så liten att du tar dig fram där inte ett rådjur gör det!
Din bild visar iaf typiska hjortdjursexkrementer. Bäverns d:o hittar man ytterst sällan på land eftersom den har vattentoalett. De kan ibland hittas på isen. Bävern är som många andra gnagare ‘koprofag’, den äter sin egen avföring för att bättre tillgodogöra sig näringsinnehållet. “Till slut” klämmer den ur sig rätt ljusa korvar, c.2 cm tjocka och dubbelt så långa. Förmodar att du sett harpärlor? Bäverns korvar har liknande innehåll, grovt, mycket vedpartiklar.
Jag gick (för 20-30 år sen) på isen på bäverbäckar och -åar i Ramsele-trakten och karterade och fotograferade bäververk; hyddor, dammar, påverkan på vegetationen. Det höll på att bli det sista jag gjorde - men det blev det inte!
Det finns förresten en MYCKET bra bok om spår och spårtecken. Rekommenderas! Bl.a. hos:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151843463
Det kan väl vara kul att veta vems spillning svampen växer på! ;))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.