0 1451 visningar

26 svar

Judarskogen

Geraldine Vällingby

21 apr 2008 kl. 20:23

Var på en prommenad till Judarskogen igår eftermiddag. Judarskogen är Stockholms första naturresevart och bildades 1995. Fotade lite, underbar dag och fin natur. Blev mycket besviken när vi efter en stund ser att ngn har klottrar ner halva skogen längs med tunnelbanans gröna linje. Undra om det går att sanera, såg att en klottrad sten vad daterad -06, har inte varit i denna skog på ett par år, mycket tråkigt.

0

Geraldine

21 apr 2008 kl. 20:24

Här är lite bilder också:

0

Geraldine

21 apr 2008 kl. 20:26

..och några till:

0

Geraldine

21 apr 2008 kl. 20:27

..och här är de tråkiga:

0

cicki T Belgien

21 apr 2008 kl. 20:50

Judarskogen, är det den som ligger vid Mälaren mellan Äppelviken och Blackeberg?

0

Geraldine

21 apr 2008 kl. 21:02

Ja det stämmer Cicki, känner du till området? Hörde att det skulle finnas vårmuseroner där i krokarna, hittade ej några.

0

cicki T Belgien

21 apr 2008 kl. 21:55

Jodå, Judarskogen var min “studentskog”. Det var där vi tältade och “ja;)))”. Inte letade vi svamp… men inte sabbade vi heller.

0

My

22 apr 2008 kl. 09:37

Jag har sett vårmusseroner vid Ängby slott men aldrig i Judarskogen.

0

My

Geraldine

22 apr 2008 kl. 21:29

Jaha, tack för info! Har du sett några i Grimstaskogarna?

0

Geraldine

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 21:34

Jag är inte hundra men kan tänka mig att du kanske kan hitta häxringar med vårmusseron i gräsmattorna kring Hässelbyslott.

0

Dieter

Geraldine

22 apr 2008 kl. 21:46

Jaha, tack för info! Jag bor granne med det slottet, då ska jag ut och kolla imorgon fm. Berättar imorgon i denna tråd om jag hittar några!

0

Geraldine/Dieter

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 22:40

Häxringarna kanske redan syns men jag tror att det är något förtidigt med själva vårmusseronen. Man bruka säger att de poppa upp mellan hägg och syren.

0

Geraldine/Dieter

Geraldine

22 apr 2008 kl. 23:06

Då ska jag gå på “häxringsjakt” :)

0

Geraldine/Dieter

My

23 apr 2008 kl. 10:01

Jag har bara hittat runt Ängby slott men vid Åkeshovs slott kanske det också kan finnas såvida inte kolonisterna hinner före.

0

Geraldine/Dieter

Dieter Endom

23 apr 2008 kl. 10:22

Även om jag är gammal Hässelbybo så känner jag inte till Västerorts svampmarke så väl. Jag har mina “jagdmarker” i nordöstra Uppland och vid nedre Dalälven. Ska jag bara plocka några vårmusseroner till någon utställning så har två mindre bestånd här i Solna i närheten av postens HK.

0

My

Geraldine

23 apr 2008 kl. 10:42

..ja kanske dom hinner före:)

0

Dieter

Geraldine

23 apr 2008 kl. 10:47

Var ute nyss och kollade, såg några mörka ringar/halvringar på gräsmattorna brevid slottet. Har memorerat “sTällerna” och kollar igen mellan “hägg och syrén”, fåse om det var häxringar jag såg idag. En underbar morgontur, strålande sol och fågelkvitter 10 plus i skuggan och 23 på solsidan:)

0

Geraldine

Dieter Endom

23 apr 2008 kl. 15:49

Några halvdåliga bilder på hur vårmusseronens häxringar kan se ut.

0

Dieter

Geraldine

23 apr 2008 kl. 19:18

Jag tycker bilderna är bra, precis så såg det ut. När tror du fruktkropparna kommer att titta upp? Om 2-3 veckor?

0

Geraldine

Dieter Endom

23 apr 2008 kl. 20:14

På vårt lantställe finns det likastora häxringar men där kommer det nellikbroskskivlingar.
Jag kollade i mina anteckningar för 2007 och där kunde jag plocka de första vårmusseroner den 09.maj här i Solna nära Pampas Marina.
Var i dag på GastroNord i Älvsjö och såg utanför Hägg i full blom.
Jag har alldrig hittat vårmusseron i Drottningholmsparken men massor med Blomörtsskivling senare under svampsäsongen.

0

Dieter

Geraldine

23 apr 2008 kl. 20:19

Brukar du plocka och äta vårmusseron? Själv har jag aldrig plockat den.

0

Dieter

Dieter Endom

23 apr 2008 kl. 20:27

Ja det gör jag. Dels plocka jag själv och dels får jag varje år en ask torkade av en mycke god vän som åker till Öland och plocka
vårmusseroner (Ölands Landskapssvamp)
Hitta du ingen så kan du få av mig om du vill.

Vårmusseron från Hållnäs

0

Dieter

Geraldine

23 apr 2008 kl. 20:48

Jag läste i mina svampböcker att det finns mycket vårmusseroner på Öland och även Gotland. Min granne brukar plocka sådana, har aldrig smakat på dessa.

0

Dieter

Geraldine

29 apr 2008 kl. 17:23

Har nu fått nys om att det brukar växa vårmusseron här på min gård och straxt här brevid uppe på Fornkullen. Tror du att de växer upp innan den 9 maj iår itanke på denna milda vinter och vår?

0

Inte Dieter

Jan A, Uppsala

29 apr 2008 kl. 18:56

Förra året rapporterade jag de allra första den 10 maj, hemma på gräsmattan, väster om U-a. Sen kom kilona mot slutet av maj och en bit in i juni. De sista 2 juli!

0

Geraldine

Dieter Endom

29 apr 2008 kl. 21:41

jag vågar inte svära på det men kolla även Jan plocka sina första kring den 10:de maj. Chansen finns iaf. Om du behöver vårmusseroner till den 9:de så kan du få torkade av mig, säg bara till.

0

Dieter

Geraldine

29 apr 2008 kl. 22:35

Tack för erbjudandet!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone