Var på en prommenad till Judarskogen igår eftermiddag. Judarskogen är Stockholms första naturresevart och bildades 1995. Fotade lite, underbar dag och fin natur. Blev mycket besviken när vi efter en stund ser att ngn har klottrar ner halva skogen längs med tunnelbanans gröna linje. Undra om det går att sanera, såg att en klottrad sten vad daterad -06, har inte varit i denna skog på ett par år, mycket tråkigt.
Även om jag är gammal Hässelbybo så känner jag inte till Västerorts svampmarke så väl. Jag har mina “jagdmarker” i nordöstra Uppland och vid nedre Dalälven. Ska jag bara plocka några vårmusseroner till någon utställning så har två mindre bestånd här i Solna i närheten av postens HK.
Var ute nyss och kollade, såg några mörka ringar/halvringar på gräsmattorna brevid slottet. Har memorerat “sTällerna” och kollar igen mellan “hägg och syrén”, fåse om det var häxringar jag såg idag. En underbar morgontur, strålande sol och fågelkvitter 10 plus i skuggan och 23 på solsidan:)
På vårt lantställe finns det likastora häxringar men där kommer det nellikbroskskivlingar.
Jag kollade i mina anteckningar för 2007 och där kunde jag plocka de första vårmusseroner den 09.maj här i Solna nära Pampas Marina.
Var i dag på GastroNord i Älvsjö och såg utanför Hägg i full blom.
Jag har alldrig hittat vårmusseron i Drottningholmsparken men massor med Blomörtsskivling senare under svampsäsongen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.