Jag var idag en liten sväng i en Eklund/skog, tyvärr ligger den i anslutning till E4an. alldeles utanför HBG. (Rosendalsslott) Jag har länge funderat på att ta en koll här men idag var där inte mycket svamp, inte som jag såg i alla fall. Skålarna och mindre svampar är lite svåra att hitta nu när Vitsippor, Svalört och gräset börjar bli rätt högt, ja högt och högt men i alla fall så högt att det döljer det mesta av det småvuxna. Ja i alla fall så hittade jag Sippskål för andra gången en ticka på granstubbe (stenhård och satt som fastgjuten) Så hittade jag något som ser ut som Stubbhorn men växte djup i myllan under en Lind. Det kommer ett par bilder på lite annat åxå. Men först (Stubbhornet & Sippskålarna)
Hej JAS, de som begriper nåt har inte svarat på en vecka, så då gissar väl jag på Xylaria carpophila (ollonhorn) som bor på ruttna bokollon och sånt. Finns bok i närheten så finns det kanske ollon i jorden!
http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~6923~gid~.asp
Hej jan och ni andra. Nej ingen bok i närheten, mest Ek. Ditt förslag kanske inte är så dumt men de på din bifogade länk verkar mycket mindre än den jag har här. Det kommer en bild på ett torkat ex. den är upptagen med allt som fans i marken tror jag. Tack i alla fall så får vi se om någon * dyker upp med något förslag.
Du får väl helt enkelt kolla vad den växer på. Också ekollon är ju frukter. Och lindnötterna också skrev jag!
Uppgifter om 5-6 cm stämmer väl inte SÅ dåligt. Jag vet inte hur/om den underjordiska delen “räknas”! Roger Phillips’ bok ger mig samma uppfattning om storleken. Och Skåne är kanske bördigare än GB!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.