0 313 visningar

28 svar

Bästa sökterräng för stenmurkla?

Bengt Sandh

21 apr 2008 kl. 23:44

Har testat hyggen med ganska klent resultat. Tacksam för tips på bästa sökmiljö.

0

Helena A

22 apr 2008 kl. 06:50

Jag har hittat mest utefter stigar , i gamla traktorspår, i grusiga vägkanter, vid stubbar och rotvältor. På hyggena har det ännu varit dåligt i år. Lycka till!

0

Evus

22 apr 2008 kl. 07:34

Tack för tipset Helena.

Och stort GRATTIS på din 50-års dag i dag :-))....vad du nu än befinner dig.

0

Lena M

22 apr 2008 kl. 07:37

Ja, detsamma men 6.50 var hon iallafall hemma, undras om hon tagit alla djuren och dragit till skogs ???
P.s Håller med om att murklorna mest har funnits vid gamla körvägar, traktorspår D.s

0

Birgitta D

22 apr 2008 kl. 08:41

Menar du 1850 eller 1850 Lena. Då är det ju bara att dra dit. Inte så långt för Evus och mig i alla fall.

0

GretheF Skåne

22 apr 2008 kl. 14:24

Grattis Helena

0

Maya K. I. Västerbotten

22 apr 2008 kl. 14:29

Jättegrattis Helena!!!!!

0

Tina Nordberg Kolsva

22 apr 2008 kl. 15:44

Grattis från mig med.

0

Bengt Sandh

22 apr 2008 kl. 17:22

Hej alla!

Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig att svaren skulle se ut när det gäller tips om stenmurkelplatser. Det blev istället en sorts tummelplats för “Det ska vi fira”. 7 st inlägg varav 6 är grattisrelaterade var väl inte riktigt vad jag hade hoppats på...

0

Lena M

22 apr 2008 kl. 18:07

Men hallå där , du fick ju tips av både Helena och mig om att du skall titta efter gamla grusvägar, traktorspår och liknanmde. Vill du att vi skall tala om VAR ?

0

Evus

22 apr 2008 kl. 18:46

Jag säger också hallå Bengt.
Det är väl i så fall inte första gången som en tråd här på forumet, “åker i väg åt ett annat håll”.
I bland i inte så trevliga banor dessutom.

Detta är ju trevliga inlägg allesammans.
Och som sagt var du fick ju svar.

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 19:49

håller helt med bengt !! han frågade om bæsta stællet att finna stenmurklor och fick ett antal “kærringar” på halsen som skulle ønska glad fødelsedag !!
verkar næstan som de inte visste att telefonen eller emailen ænnu inte var uppfunna !!

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 19:52

bengt, sjælv skall jag till småland næsta vecka och jag kommer att søka på gamla och nya traktorvægar i skogen. dær har jag tidigare hittat murklor. førra året 2 st och før 30 år sedan flera liter på en helt nykørd traktorvæg øver ett nytt hygge sydvæst om oskarshamn.

0

Lena M

22 apr 2008 kl. 20:19

Ja du Per du är lycklig du i din lilla värld, d.v.s att tillrättavisa andra. Murklor kan du få utav mig och säkert många flera om du håller en trevlig ton. Tycker du det var så fel att några säger ” grattis ” på forumet, vi önskar alla trevliga forumister grattis vi särskilda tillfällen, även dig.

0

klas Jaederfeldt

22 apr 2008 kl. 20:30

jag tycker att jag märkt att, i skogar som det finns stenmurkla i, och dessa hr brunnit, så är 2 år lagom tid att leta, det verkar som om branden ger murklan lättare mat, och me tur så kan man finna massor

0

klas Jaederfeldt

22 apr 2008 kl. 20:31

och grattis helena

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 20:31

lena m. det var inte jag som børjade tillrættavisa i den hær tråden den var bengt sandh. och nær jag så høll med honom så hoppade du givetvis på mig direkt istællet før att jaga bengt s !!

0

Lena M

22 apr 2008 kl. 20:49

Då ber jag om ursäkt till dig Per för rätt skall var rätt,  men det vore så kul om forumet höll en högre standard. Inte smutsmåla varandra, alla har bra och dåliga sidor som vi måste acceptera . Vi har ju ett gemensamt intresse, SVAMP, låt oss samlas omkrig det tema med lite utflykter ute i de blå.

0

Klas/Bästa sökterräng för stenmurkla?

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 20:56

Jag har samma erfarenhet av brandplatser. Där kommer inte bara stenmurklor även toppmurklor kan dyka upp där men de får något “brännt” i smaken.

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 20:58

viss ær det kul med en høg standard !!
men att skicka hælsningar och gratulationer kallar jag inte høg standard !!

0

Robban

22 apr 2008 kl. 21:13

Det där med brand är nog inte dumt.
För när vi hade en jätte brand utanför Oskarshamn på 80-talet. Så
Hörde man historier, Dom hörs än i dag om plockare som hittade 100 liter och mer ett par år senare. Traktor vägar och liknande har jag ocså fått lära mig men även 2 år gamla hyggen.
Sen för att retas lite så blev det inte Svampplock idag utan strömmins fiske, inte dumt med nystekt Strömming till kvällsmat.

0

Robban/Bästa sökterräng för stenmurkla?

Dieter Endom

22 apr 2008 kl. 21:21

När Tyrestaskogen här utanför Stockholm brann för ett antal år sedan plockade vi både stenmurklor men framförallt toppmurklor två år senare.
Det var väl en jätteskogsbrand långt upp i norrland för några år sedan. Där blir säkert en massa topp- och stenmurklor i år. Vi får följa rapporterna här på svampguiden!

0

Trompette des Morts

22 apr 2008 kl. 21:52

av en tillfællighet hittade jag fær 9 år sedan en liten mark ca 50 ggr 50 m som tidigare varit løvskog men som blivit avverkad och brænd 2-3 år senare plockade jag ca 30 kg toppmurklor dær under några veckor, men i takt men att den væxte igen med sly och nya løvtræd så har dær inte varit en enda toppmurkla de senaste 6-7 åren !

0

Robban

22 apr 2008 kl. 22:20

Där Orkanen Gudrun drog fram vitt och brett borde ju vara en mycket bra plats att börja leta på.

0

Lena M

23 apr 2008 kl. 08:21

Skall bli intressant att se om det med brandplatser stämmer för inte långt hätifrån brändes för två år sedan ett område med barrträd. Förra årets toppmurklor fann jag på sidan av en gammla körvägar.

0

buffy

23 apr 2008 kl. 12:13

Då är nog NV Skåne kört för stenmurklans del, här har skogarna förvandlats till träskmarker =(

0

GretheF Skåne

23 apr 2008 kl. 14:01

Jag håller med dig jag kom just hem utan en svamp. men med näslor

0

Enelie, Linköping

26 apr 2008 kl. 01:44

Jag fick ett tips för ett år sedan här på forumet (jag tror att det var från Irene A), att Stenmurklor gärna kommer upp där marken har blivit störd på något sätt.
Så, trakorspår, stigar m.m. är nog ett bra tips.

Jag har rådjur som springer sönder sandkullar i skogen året runt och där hittar jag murklor.
Lycka till med ditt sökande!

0

Sanna R

28 apr 2008 kl. 22:21

Mina bästa ställen är i gammal ganska torr och sandig granskog alltså inte tallmoar. Gärna där marken är sargad som. tex. traktorspår som är ett par år gamla. Marken har varit ganska kuperad också alltså inte “storskog” med vacker mossa. Hoppas du blev klokare. Kan försöka ta bilder nån dag så ser du lite bättre./Sanna

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone