Hej alla!
Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig att svaren skulle se ut när det gäller tips om stenmurkelplatser. Det blev istället en sorts tummelplats för “Det ska vi fira”. 7 st inlägg varav 6 är grattisrelaterade var väl inte riktigt vad jag hade hoppats på...
bengt, sjælv skall jag till småland næsta vecka och jag kommer att søka på gamla och nya traktorvægar i skogen. dær har jag tidigare hittat murklor. førra året 2 st och før 30 år sedan flera liter på en helt nykørd traktorvæg øver ett nytt hygge sydvæst om oskarshamn.
Ja du Per du är lycklig du i din lilla värld, d.v.s att tillrättavisa andra. Murklor kan du få utav mig och säkert många flera om du håller en trevlig ton. Tycker du det var så fel att några säger ” grattis ” på forumet, vi önskar alla trevliga forumister grattis vi särskilda tillfällen, även dig.
Då ber jag om ursäkt till dig Per för rätt skall var rätt, men det vore så kul om forumet höll en högre standard. Inte smutsmåla varandra, alla har bra och dåliga sidor som vi måste acceptera . Vi har ju ett gemensamt intresse, SVAMP, låt oss samlas omkrig det tema med lite utflykter ute i de blå.
Det där med brand är nog inte dumt.
För när vi hade en jätte brand utanför Oskarshamn på 80-talet. Så
Hörde man historier, Dom hörs än i dag om plockare som hittade 100 liter och mer ett par år senare. Traktor vägar och liknande har jag ocså fått lära mig men även 2 år gamla hyggen.
Sen för att retas lite så blev det inte Svampplock idag utan strömmins fiske, inte dumt med nystekt Strömming till kvällsmat.
När Tyrestaskogen här utanför Stockholm brann för ett antal år sedan plockade vi både stenmurklor men framförallt toppmurklor två år senare.
Det var väl en jätteskogsbrand långt upp i norrland för några år sedan. Där blir säkert en massa topp- och stenmurklor i år. Vi får följa rapporterna här på svampguiden!
av en tillfællighet hittade jag fær 9 år sedan en liten mark ca 50 ggr 50 m som tidigare varit løvskog men som blivit avverkad och brænd 2-3 år senare plockade jag ca 30 kg toppmurklor dær under några veckor, men i takt men att den væxte igen med sly och nya løvtræd så har dær inte varit en enda toppmurkla de senaste 6-7 åren !
Jag fick ett tips för ett år sedan här på forumet (jag tror att det var från Irene A), att Stenmurklor gärna kommer upp där marken har blivit störd på något sätt.
Så, trakorspår, stigar m.m. är nog ett bra tips.
Jag har rådjur som springer sönder sandkullar i skogen året runt och där hittar jag murklor.
Lycka till med ditt sökande!
Mina bästa ställen är i gammal ganska torr och sandig granskog alltså inte tallmoar. Gärna där marken är sargad som. tex. traktorspår som är ett par år gamla. Marken har varit ganska kuperad också alltså inte “storskog” med vacker mossa. Hoppas du blev klokare. Kan försöka ta bilder nån dag så ser du lite bättre./Sanna
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.