I går morse använde jag ffg uppgifter i Artportalen för att söka rätt på en lokal för att småningom besöka den. För att hålla stilen valdes en rökpipsvampfyndplats och koordinaterna skrevs in i kartprogrammet i gis.lst.se. Lokalen poppade snyggt upp som en röd prick på förväntad plats, vilket den också gjorde i Artportalens “Koordinater, visa på karta”, dock som blaffa på en oanvändbar karta. Jag hade valt den “närbelägnaste” lokalen för att klara av det hela på kvällen. Den ligger så nära hemifrån att bilen inte ens blev varm. Vägmätaren stannade på 4,8km, enkelresa. Och så en snabb km-promenad ut. Hem tog det mycket längre tid att gå, med den nedgående solen i ryggen och möjlighet att se nåt!
Storlokalen vetter mot SO men är solbelyst hela dagen utom de första timmarna. Hasselbuskar och enstaka lövträd skuggar inte mycket på våren. Bara enstaka granar. Allt detta medförde att vi var SENT ute, marken torr och fruktkropparna åldersslitna.
Som ses på första bilden har ytterskiktet börjat flagna av. Bild 2. Två st. + två fjolårsröksvampar. Under mossan döljer sig en gl. grov hassellåga. Bild 3 en snygg aspticka, den som satt bäst till..
Nästa bildserie visar kvällens första fynd, läderskål. Den sista clownen skulle nog platsa bland “Naturväsen”! Läderskålarna växte på död, stående hassel.
De sista bilderna visar en “mycket vit extrem vitrötare”, dessutom vacker. Den behöver jag hjälp med! Vet någon? Den genomrötade hasselstammen hade gått av och brottstället var något extra!
Några av övriga fynd under kvällen: Kottehätta, hasselticka, alticka, småväxt form av strumpticka, smått grönskande, solexponerad hägg och vackert blommande tibastgrupper! Den låga kvällssolen gav inget bra fotoväder, men ändå…
Vilket bra tips Jan! Det ska jag försöka nån gång det gäller bara att hitta fram.
Den tredje bilden på läderskålen var spännande.
Hoppas vi får veta mer om vitrötaren. Är dom två sista bilderna från samma. Den första vita såg ju inte ut som en svamp men den sista påminde om klyvporing eller piggplätt.
Jag skulle i alla fall låta den gå under arbetsnamnet klyvporing tills den har blivit kontrollerad i mikroskop.. Är likheten med följande bilder tillräckligt stor, tror du?
http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=54336&poradie=10&next_img_type=gallery
http://www.pilze-basel.ch/Pilzbilder/Schizopora_paradoxa_2.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.