0 938 visningar

11 svar

Artportalen som lokalguide

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 15:10

I går morse använde jag ffg uppgifter i Artportalen för att söka rätt på en lokal för att småningom besöka den. För att hålla stilen valdes en rökpipsvampfyndplats och koordinaterna skrevs in i kartprogrammet i gis.lst.se.  Lokalen poppade snyggt upp som en röd prick på förväntad plats, vilket den också gjorde i Artportalens “Koordinater, visa på karta”, dock som blaffa på en oanvändbar karta.  Jag hade valt den “närbelägnaste” lokalen för att klara av det hela på kvällen.  Den ligger så nära hemifrån att bilen inte ens blev varm. Vägmätaren stannade på 4,8km, enkelresa. Och så en snabb km-promenad ut. Hem tog det mycket längre tid att gå, med den nedgående solen i ryggen och möjlighet att se nåt! 
Storlokalen vetter mot SO men är solbelyst hela dagen utom de första timmarna.  Hasselbuskar och enstaka lövträd skuggar inte mycket på våren. Bara enstaka granar.  Allt detta medförde att vi var SENT ute, marken torr och fruktkropparna åldersslitna.
Som ses på  första bilden har ytterskiktet börjat flagna av.  Bild 2. Två st. + två fjolårsröksvampar. Under mossan döljer sig en gl. grov hassellåga.  Bild 3 en snygg aspticka, den som satt bäst till..

Nästa bildserie visar kvällens första fynd, läderskål.  Den sista clownen skulle nog platsa bland “Naturväsen”! Läderskålarna växte på död, stående hassel.

De sista bilderna visar en “mycket vit extrem vitrötare”, dessutom vacker. Den behöver jag hjälp med! Vet någon?  Den genomrötade hasselstammen hade gått av och brottstället var något extra!

Några av övriga fynd under kvällen: Kottehätta, hasselticka, alticka, småväxt form av strumpticka, smått grönskande, solexponerad hägg och vackert blommande tibastgrupper! Den låga kvällssolen gav inget bra fotoväder, men ändå…

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 15:12

Så vad jag tror är läderskålar…

Clownen!

0

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 15:15

Till slut vitrötaren!

Det var snyggt!

0

gunhild

23 apr 2008 kl. 17:47

Vilket bra tips Jan! Det ska jag försöka nån gång det gäller bara att hitta fram.
Den tredje bilden på läderskålen var spännande.
Hoppas vi får veta mer om vitrötaren. Är dom två sista bilderna från samma. Den första vita såg ju inte ut som en svamp men den sista påminde om klyvporing eller piggplätt.

0

Lena M

23 apr 2008 kl. 17:50

Apropå artportalen så går det bra att titta på fynden enligt anvisningarna vi fick av dig Jan, men att lägga in verkar inte så lätt. Bra gjort av dig Gunhild och Nada, jag får försöka att klura ut det framöver.

0

Vitrötaren

Irene A

23 apr 2008 kl. 18:18

Jag skulle i alla fall låta den gå under arbetsnamnet klyvporing tills den har blivit kontrollerad i mikroskop.. Är likheten med följande bilder tillräckligt stor, tror du?

http://www.nahuby.sk/obrazok_detail.php?obrazok_id=54336&poradie=10&next_img_type=gallery

http://www.pilze-basel.ch/Pilzbilder/Schizopora_paradoxa_2.jpg

0

Vitrötaren, Irene och Gunhild!

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 19:29

Tack för de slovakiska bilderna, Irene. De stämmer bra, men min svamp är vackrare. Ska gå dit en MULEN DAG och ta bättre bilder…
Hade bilderna i de “vanliga” böckerna sett ut så, så!
Och Gunhild, alla de tre sista är samma.

0

Vitrötaren

Irene A

23 apr 2008 kl. 19:52

Ja, på de första bilderna var den riktigt vacker! Vad är det förresten för hieroglyfer man kan se på barken intill den?

0

Vitrötaren

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 20:06

Menar du uppe till vänster på mellanbilden. Får väl kolla det också - då. Vill du ha en bit att kolla? Den bor inte i nåt reservat!

0

Vitrötaren

Irene A

23 apr 2008 kl. 20:38

Jag har inte sysslat med lavar alls, så det är inget för mig att försöka artbestämma, men jag tyckte det såg ut som skriftlav.

0

Vitrötaren

Jan A, Uppsala

23 apr 2008 kl. 21:03

Jag menade svampen som du Irene tyckte skulle mikroskoperas!

0

Vitrötaren

Irene A

24 apr 2008 kl. 17:29

Jaha! Nej, jag avstår, brukar sällan lyckas något vidare med mikroskopering av tickor och skinn. Att ändå försöka med sina egna fynd (och lyckas ibland) är en helt annan sak..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone