0 232 visningar

3 svar

Lena M

gunhild

23 apr 2008 kl. 22:23

Skriv in “artportalen” i sökrutan uppe till vänster då poppar det upp flera trådar med tips om hur man lägger in fynd. Lycka till Lena.

0

Lena M

24 apr 2008 kl. 07:34

Tack Gunhild men jag har ännu inte förstått hur man får fram koordinater och infogar bild, får väl klura lite mera när vädret blir sämre för nu vill man bara vara ute.
Om du får tid över någongång kanske du kan tipsa mig HUR !

0

gunhild

24 apr 2008 kl. 08:22

http://www.gis.lst.se/
Gå in på länsstyrelsens kartor det är enklast för att hitta koordinater. Välj län och sen kommun, öppna tittskåp,zooma dig fram till så stor karta som möjligt över området där du gjorde fyndet,längst upp i raden finns ett ställe med “finn koordinater”, klicka där och sedan på fyndplatsen och du får dina k. bara att skriva av och in i artportalen sedan.
Lägga in bild:
Klicka på “visa fynd”, sedan “övriga inställningar” i menyraden, markera “mina obsar” i det nya fönstret, klicka sedan på “Administrera fynd” i menyraden. Då ska det komma upp en lista med dina fynduppgifter som du själv kan göra ändringar i. Längst till höger finns en symbol för bilder. Klicka på den som tillhör det fyndet, så kommer det upp ett fönster för val av bild att lägga in (“bläddra” på samma sätt som vi lägger in bilder här på Svampguiden, men bildstorleken är begränsad till 500x500 pixlar). Klicka slutligen på “Ladda upp”. Klart!
Det var Irene här på forumet som lärde mig.
Lycka till!

0

Lena M

24 apr 2008 kl. 08:29

Tack Gunhild, nu har jag dragit ut all information på skrivaren och skall ta itu med det vid tillfälle. Det blir spännande att se hur de går, för som sagt teknik är inte mitt område.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone