0 225 visningar

7 svar

Redan torka

Tina Nordberg Kolsva

24 apr 2008 kl. 08:20

i våra trakter, man kan gå  i skogen i strumpfötterna.Kärren är endast lite fuktiga. Murkelhygget där det fanns massor i fjol är knastertorrt. De som kommit upp är torra o inget nytt på G.I granskogen och på skuggiga stigar finns massor murklorna där är fina.Där har jag knappt hittat något alls på 10 år.Fyndplatserna varierar. Rafsade åt mig en tröjärm full på motionsrundan igår.
Hur ser det ut i era trakter?

0

Lena M

24 apr 2008 kl. 08:32

I skogarnas skuggiga platser kan man fortfarande se snöfläckar, men annars är det torrt. Snart börjar väl vi längta efter regn :o)
P.s det är alltså Gästrikland jag talar om D.s

0

Helena A

24 apr 2008 kl. 13:13

Nylige hemkommen efter en murkeltur.
Skogarna blir torrare och torrare för varje dag. Var på ett hygge där jag hittade en hel del för ett par veckor sedan. De som fanns nu var fina men började torka.
Bästa fynden var efter skuggiga skogsstigar.
Hälleforsnäs Sörmland

0

gunhild Västerbotten

24 apr 2008 kl. 16:10

Här är det långt till murkelsäsongen om inte allt sätter fart. Jag har gått på hårda skoterspår i nästan två timmar idag, men solen skiner så jag klagar inte. Vårfloden kommer nog i år med.

0

Robban

24 apr 2008 kl. 16:20

Här är torrt snart brandfara i skogen. Kalmarlän.

0

Sofia, Skåne

24 apr 2008 kl. 19:38

Vi fick vattna alla utekrukor igår. Det är snustorrt. I alla fall i trädgården.

0

buffy

26 apr 2008 kl. 08:49

Våren/försommaren ska ju vara den nederbördsfattigaste tiden på året. Här inne i stan (Hbg) har det börjat torka upp, men i skogarna på Söderåsen är det fortfarande träskigt, t ex i strövområdena Klåveröd, Finstorp och Kärreberga. Nu regnade det iofs i natt och det väntas mer regn nästa vecka.

0

Enelie, Linköping

27 apr 2008 kl. 20:52

Här omkring är det kruttort i skogen.
Jag hade sparat murklor på tillväxt i 1 mån. och idag när jag tittade till dem så hade de börjat torka ihop.
Det har inte heller kommit några nya små under den här tiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone