Lösningen är delvis “matematisk”. Katt- och hunddjur har fyra tår (det finns några raser som har extratår eller sporrar, t.ex. pyrenéerhunden). mårddjuren har fem.
Bilden föreställer med stor sannolikhet vänster framfot av grävling. Ev. kan vänster bakfot ha placerats i (nästan) samma spåravtryck som då kan “bli större”. Enda alternativet är nog björnunge…;))
Hälgångsspår av grävling tror jag.
Har fotograferat björnspår (mor med unge bredvid) i Månkarbotrakten för ca 8 år sen men kommer tyvärr inte åt bilden nu. Han som har den övervintra i spanien men kommer hem nu i maj. Ska be att han plockar fram den så lägger jag ut den här senare. Även om björn också är hälgångare så ser man antydan till de långa klorna. Björn liksom “rullar” med ramarna i “hemlängtarposition”.
Den enda storleksangivelse vi egentligen fått, är att du tycker att spåret är för stort för att vara grävling. En grävlingframfot (hela foten) är upp till 7 cm lång. Om bakfoten sätts i så att avtrycket förlängs så torde det bli lite längre (och kanske också lte bredare)! JAG vet inte hur stor/liten nyckel du lagt bredvid, Helena. 5 cm? Men det vore väl trevligt med en liten björn. Vi har själva haft både varg och björn på tomten…
Grundtips. grävling!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.