0 299 visningar

8 svar

Vilket djur?

Helena A

24 apr 2008 kl. 18:33

Vem har gjort detta spår?
Någon kunnig här?
I aktuell skog har jag sett lospår men detta stämmer inte, för stort för att vara grävling också.

0

Irene A

24 apr 2008 kl. 18:58

Jag gissar på en hund.

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2008 kl. 21:22

Lösningen är delvis “matematisk”. Katt- och hunddjur har fyra tår (det finns några raser som har extratår eller sporrar, t.ex. pyrenéerhunden). mårddjuren har fem.
Bilden föreställer med stor sannolikhet vänster framfot av grävling. Ev. kan vänster bakfot ha placerats i (nästan) samma spåravtryck som då kan “bli större”. Enda alternativet är nog björnunge…;))

0

anithau

24 apr 2008 kl. 21:31

Jan!
Jag blir så imponerad av all din kunskap.

0

klas Jaederfeldt

24 apr 2008 kl. 21:39

jag tror björn

0

Helena A

24 apr 2008 kl. 21:43

Jag tycker att det är för stort för att vara grävling.
Dessutom brukar ju klorna synas tydligt.
Björn har vandrat här men björnunge nä det är för osannolikt.

0

Dieter Endom

24 apr 2008 kl. 22:11

Hälgångsspår av grävling tror jag.
Har fotograferat björnspår (mor med unge bredvid) i Månkarbotrakten för ca 8 år sen men kommer tyvärr inte åt bilden nu. Han som har den övervintra i spanien men kommer hem nu i maj. Ska be att han plockar fram den så lägger jag ut den här senare. Även om björn också är hälgångare så ser man antydan till de långa klorna. Björn liksom “rullar” med ramarna i “hemlängtarposition”.

0

Jan A, Uppsala

24 apr 2008 kl. 22:14

Den enda storleksangivelse vi egentligen fått, är att du tycker att spåret är för stort för att vara grävling. En grävlingframfot (hela foten) är upp till 7 cm lång. Om bakfoten sätts i så att avtrycket förlängs så torde det bli lite längre (och kanske också lte bredare)! JAG vet inte hur stor/liten nyckel du lagt bredvid, Helena. 5 cm? Men det vore väl trevligt med en liten björn. Vi har själva haft både varg och björn på tomten…
Grundtips. grävling!

0

Gula

25 apr 2008 kl. 10:07

Två bilder på grävlingsspår, tagna i mars!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone