0 253 visningar

11 svar

Livskraft

Tina Nordberg Kolsva

25 apr 2008 kl. 08:52

tycker jag de här träden visar. De kämpar vidare hur motigt det än verkar. Nu är våren här och de ska snart stå i full prakt med blad och blom. De är som vi fulla med kämpaglöd.Jag ska gå tillbaka dit till den gamla trådgården när det blommar, den är underbar nu så......
Det botde finnas vårmusseroner där.

Ha en skön fredag och kommande helg.

0

GretheF Skåne

25 apr 2008 kl. 14:50

Vilka vackre bilder det är så roligt att se hur dom kan växa

0

NadaL, Umeå

25 apr 2008 kl. 16:26

Detsamma till dig Tina.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Önskar dig en bra helg också.
:)

0

Bo E

25 apr 2008 kl. 18:07

Hur är det med ålder på fruktträd.

Ibland ser man dem ju på ställen där det finns mycket gamla ödetomter.

Vet att päronträd kan bli flera hundra år.
Hur är det med äpplen t ex?

Vet du åldern på äppelträden(?) på bilderna?

0

Tina Nordberg Kolsva

25 apr 2008 kl. 21:58

Tyvärr vet jag inte åldern ännu. Har inte längre än 3 km dit och är inte helt obekant med markägaren, han borde ju veta. Helt säkert att de är gamla, det finns bara några stenar kvar av boningahuset.Så fort det passar släpper de ut kreatur och då är det inte lika kul att gå där. Men det är tack vare djuren det är så öppet och vackert.
Lite mera bilder från smultronstället.

0

Gula

25 apr 2008 kl. 22:24

Men vilka OTROLIGT vackra bilder Tina!!!!! Helt makalöst vackra!!! 12 poäng!!

0

Evus

25 apr 2008 kl. 22:43

Bara att instämma.

Det är som ett sagoskimmer över bilderna.

Helt underbara!

0

Tina Nordberg Kolsva

25 apr 2008 kl. 22:51

Det är bara att tacka kvällssolen,
den är naturens fotoblixt.
Jag vågar knappt drömma om hur vackert det blir om en vecka när träden slagit ut lite ljustgrönt.

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:19

Hej!

Nu har jag äntligen fått några bilder från en ihålig ek som växer nära Hjälmarsbergs gård öst om Örebro.

Legenden säger att en jägare rökte ut en räv som försökte gömma sig i eken.
Då brann hela innandömet ur och eken blev stående som en jättestor
ihålig pelare.

Men livskraft fanns! Än idag så lever en bräcklig remsa under den bark som sitter kvar på ekens nordvästra sida och i toppen grönska varje år några grenar…som om en liten ek håller på att växa upp ur den stora!
Det är fantastiskt, liksom upplevelsen att stå inne i det sotsvarta innandömet…

foto: Jan Nirving

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:49

En sista bild från eken…

foto: Jan Nirving

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:52

Underligt nog har jag aldrig sett svamp på eken, fast det växer både korallticka, svavelticka och oxtunga på andra ekar i hagen.

Kan det vara p g a branden?

Eller att den är för välbesökt av nyfikna som klänger och skaver på den?

0

Bo E

11 maj 2008 kl. 17:50

Ingen intresserad av ihåliga ekar…
Nåja jag får väl använda bildena som skrivbordsunderlägg så länge…

och återkomma om jag hittar nån svamp i den i år…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone