0 224 visningar

14 svar

Gissa tickan

gunhild Västerbotten

25 apr 2008 kl. 09:06

Den här tickan hittade jag nu på morgon när jag promenerade på skaren. Vet ni vilken det är?

ticka på björklåga

0

gunhild

25 apr 2008 kl. 09:08

Varför kallas denna för “lärarinna” hon som håller koll på mina tickor?

0

gunhild

25 apr 2008 kl. 09:08

Här kommer bilden

0

Dieter Endom

25 apr 2008 kl. 09:13

Gissa på granticka. Fin Billd

0

anithau

25 apr 2008 kl. 09:19

Inte är det granticka.
Jag får ju en spontan reaktion, men jag vill se undersidan först innan jag säger något.

0

gunhild

25 apr 2008 kl. 09:44

Vågar du inte gissa Anita? Visar jag undersidan då blir det för lätt. Det är en höstticka som övervintrat.

0

anithau

25 apr 2008 kl. 09:56

Nä, jag är rädd för att göra bort mig inför alla kunnigare människor i detta forum.

0

anithau

25 apr 2008 kl. 10:34

Det får bära el brista.
Jag gissar på björkmussling.

0

Dieter Endom

25 apr 2008 kl. 11:40

Det är väl lite av charmen här på forumet att man kan göra bort sig utan att världen rasar ihop! Här kan man alltid få råd och stöd av någon som är mer insatt. Jag tänker t ex på *norna. Ibland gissa t o m de och måste diskutera med varann.

0

anithau

25 apr 2008 kl. 14:05

Tack Dieter, då får världen stå ett tag och även rasa i bland.

0

klas Jaederfeldt

25 apr 2008 kl. 18:24

är det samma som denna , lyllos dej i så fall, jag har bara sett den växa en gång

0

gunhild

25 apr 2008 kl. 20:22

Jaa Klas jag hoppas och tror att det är en skivticka. Jag har hittat den tidigare på samma ställe men det var fler nu.
Här bilder på undersidan.

0

Dieter Endom

25 apr 2008 kl. 20:27

Tack Gunhild nu har jag fått en fin ticklektion.

0

Irene A

25 apr 2008 kl. 22:08

Jättekul med så fina exemplar och fina bilder på dem! Av det fåtal bilder som jag har kunnat hitta av skivticka på webben, är det ingen som visar lika bra hur de ser ut.

0

Gissa tickan Irene

gunhild

25 apr 2008 kl. 23:25

Jättekul,att du tycker det Irene, jag har rapporterat på Artportalen och lagt ut bilder där. Det känns jättekul och dom finns alldeles intill min promenadväg så jag kan titta på dem fler gånger.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone