Jag brukar lägga svamparna på bakplåtspapper, sättapå 80 grader, ha ugnsluckan på glänt. Du känner när de är tillräckligt torkade. Under tiden kan du ha de utspridda på brickor, plåtar, vad som helst med lite yta och ha något som suger åt sig fukten, tidningspapper kan fungera i början men inte hushållspapper. Ifall detorkar fastnar pappret på svamparna, ingen höjdare.Lycka till
Hej LK!
Du skriver att det tar c:a 6 timmar att torka i svamptork.
Du har inte tänkt på att torka dig med en vanlig handduk i stället? Det brukar jag göra för att det går mycket snabbare, endast c:a 1 timmabrkar det ta och då har jag också hunnit att torka håret.
Sedan undrar jag hur du får plats i en svamptork.
Hej LK
Jag förväller och fryser in. Eller rättare; förvällde och frös in.
Har slutat att plocka dom för flera år sedan.
Visst är det roligt att hitta kilovis av en svamp, men sen ska man ta hand om dom, dela på varje ex. för man vet ju att larver och rom (inte spriten) älskar dom där hålrummen som finns.Jag är petig, även om larverna är proteinrika..så nej.
Sen när man förväller, eller för den delen torkar, så försvinner trattisen till “intet”.
Sen är smaken överskattad. Tycker jag.
Ja det var lite mer information än du frågade om, men mitt svar är att du behöver inte torka, det går även bra att förvälla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.