Hej! Är det nån som hittat toppmurklor än? Förra året var jag ute i mitten på Maj men då var de redan blöta och tråkiga så det känns som det skulle vara läge redan nu. Är det nån som vet, eller när bästa tiden för dessa läckerheter är? Soliga hälsningar Ingela
“För en tid sen” sa jag att frugan och jag har toppmurklor mellan häckarna! Idag hjälptes vi åt att leta; mellan hallon- och syrénhäckarna. Det är dock säkerligen i tidigaste laget hos oss, nu när stenmurklorna börjar närma sig plockningsvärd storlek. En blöt helg kan förbättra läget! ;))
Jan, den tidigaste toppmurklan jag någonsin hittade var 17. april 1994 på ett mycket skyddat ställe i Marmaby under gammal granhäck. Marken där är mycket tung och fet (eller hur man nu uttrycker det) inget gräs eller undervegetation. Kolla därför tidigt i april varje år där. Normalt kommer den första toppmurklan där kring den 10 maj.
Förresten är fästingarna på hugget nu, hade två stycken med mig från tyresta.
Våren är här nu på allvar, såg i dag den första ballongen över Söder och Gärdet här i Stockholm.
Bilderna är tagna från vår balkong i kväll. Stadshuset, hammarbybacken och höghuset vid Medborgarplatsen syns på den ena bilden. Stadshuset på den andra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.