0 448 visningar

13 svar

Toppmurkla?

Ingela Gustavsson

25 apr 2008 kl. 16:04

Hej! Är det nån som hittat toppmurklor än? Förra året var jag ute i mitten på Maj men då var de redan blöta och tråkiga så det känns som det skulle vara läge redan nu. Är det nån som vet, eller när bästa tiden för dessa läckerheter är? Soliga hälsningar Ingela

0

Bo E

25 apr 2008 kl. 18:08

Enda toppmurklan jag sett var i april.
Den stod mitt i ett område som vi svedde av varje vår.

0

Trompette des Morts

25 apr 2008 kl. 18:11

lite tidigt ænnu, men klart det beor på var man finns.

var ute och tittade i dag på ett stælle dær jag såg några færaa året i mitten av maj men dær var intet ænnu.

och jag finns i aalborg, lite sydvæst om gøteborg.

0

Jan A, Uppsala

25 apr 2008 kl. 19:23

“För en tid sen” sa jag att frugan och jag har toppmurklor mellan häckarna! Idag hjälptes vi åt att leta; mellan hallon- och syrénhäckarna. Det är dock säkerligen i tidigaste laget hos oss, nu när stenmurklorna börjar närma sig plockningsvärd storlek. En blöt helg kan förbättra läget! ;))

0

Dieter Endom

25 apr 2008 kl. 20:52

Jan, den tidigaste toppmurklan jag någonsin hittade var 17. april 1994 på ett mycket skyddat ställe i Marmaby under gammal granhäck. Marken där är mycket tung och fet (eller hur man nu uttrycker det) inget gräs eller undervegetation. Kolla därför tidigt i april varje år där. Normalt kommer den första toppmurklan där kring den 10 maj.

Förresten är fästingarna på hugget nu, hade två stycken med mig från tyresta.

Våren är här nu på allvar, såg i dag den första ballongen över Söder och Gärdet här i Stockholm.
Bilderna är tagna från vår balkong i kväll. Stadshuset, hammarbybacken och höghuset vid Medborgarplatsen syns på den ena bilden. Stadshuset på den andra.

0

Evus

25 apr 2008 kl. 22:52

Fina bilder.
Luftballong måste ju bara ett säkert vårtecken, i alla fall tecken på fint väder.

Här kommer en bild från västra stendörren,Trosa/Nyköpings skärgård, där jag var i går.

0

Evus

25 apr 2008 kl. 22:53

Jahaja,
och här är bilden.

0

Robban

25 apr 2008 kl. 23:05

Jag blir så j… fiske sugen när jag ser bilderna.

0

Tina Nordberg Kolsva

25 apr 2008 kl. 23:07

Vackra bilder. Inte blir badsugen iaf.

0

Trompette des Morts

26 apr 2008 kl. 00:20

alltså helt otroligt !!!!!!
hær startar ingela en seriøs tråd om toppmurklor !!!

och några timmar senare handlar den tråden om luftballonger, utsikt æver något dj-vla stadshus, fæstingar och någon som ær fiskesugen !!

0

Evus

26 apr 2008 kl. 00:32

Ja du trumpeten, det är väl kul!

0

Sofia, Skåne

26 apr 2008 kl. 01:02

Jättefin utsikt! Det ser härligt ut!

0

Trompette des Morts

26 apr 2008 kl. 08:05

evus !

vad ær kul med det !

alltså att alla trådar hær fullstændigt spårar ur efter några inlægg !

0

Nina H, Sthlm norr

28 apr 2008 kl. 22:38

Och min endaste lilla toppmurkla blev en kaffesked läckert brynta bitar.
Jag lydde ett råd förra året och rörde om lite i marken, skall gräva om ordentligt nu och se om det blir fler nästa år.
Ja, visst blir man glad av luftballonger!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone