Jag har på enklaste sätt (tror jag) inrapporterat en lokal för vårmusseron 2007 där jag absolut INTE vill plocka matsvamp, en lokal för nyligen skördad lysticka och en med läderskål! Det funkade! Också Michaels anvisningar för redigering funkade, när jag kompletterade med att lystickan hamnat i “Eget herbarium”! Likaså gjorde Irenes anvisningar om bildinläggning (läderskål).
Det är egentligen ganska märkligt med tanke på alla felmöjligheter som erbjuds!
Jag har dock fortfarande en mycket kluven inställning till Artportalen och återkommer ev. om detta efter ytterligare “funderande”. Några personer på detta Forum känner till en del skäl till min tveksamhet inför rapportering av fynd, andra tycker kanske jag är larvig. Det finns dock ett mycket starkt skäl för mig att vara “försiktig” med rapportering: mitt förhållande till markägarna.
Och även om jag “hemligstämplar” vissa fynd för “allmänheten”, så är de ändå utlämnade till personer, om vilkas omdöme jag inte vet något alls - eller ännu värre!
Nog för tillfället!
Jag vet inte exakt vilka som får tillgång till dolda uppgifter, men rimligt är att de kan bli tillgängliga för diverse forskningsprojekt, skogsvårdsorganisationen och länsstyrelsernas naturvårdsenheter.
Länsstyrelser som själva rapporterar in från sina inventeringar döljer ändå vissa känsliga arter - och lokaler som kan vara uppe till diskussion som tänkta reservat (för att inte väcka ont blod hos markägare).
När det gäller att offentliggöra svampfynd, tror jag inte att det finns någon överhängande risk för skövling, som det kan göra för sällsynta kärlväxter och fågelhäckningar t.ex.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.