0 327 visningar

8 svar

Dagens Lilleputtar

Tina Nordberg Kolsva

30 apr 2008 kl. 16:15

Nu har det hänt grannen har kört iväg den fantastiska tidigare omtalade vedhögen.Den blir braa ikväll. Med sorg i hjärtat hjälpte jag till att lasta veden på traktorkärran. Jag hittade många puttar

Bild 1 En enda på ett brunt skinn
ca 5mm hög. Lövträd.

Bild 2 På samma träd Ca 3 mm en liten grupp.

Bild 3 samma träd, en grupp ca 10-12 mm höga.

Samtliga gamla o torra.
Jag har tittat på Irenes länk till
Nada och det är inte lätt. Men söta är de.

I morgon ska ni få se de riktigt små, jag behöver solljus för att få skapliga bilder på dem.

0

anithau

30 apr 2008 kl. 16:23

Stum av beundran.
Väntar spänt till i morgon på fortsättningen.

0

"JAS" Helsingborg

30 apr 2008 kl. 16:31

Den vedhögen borde RÖDLISTAS inte eldas upp.. Som vanligt tina så blir man imponerad av din fotokonst.

0

Hans v E

30 apr 2008 kl. 17:07

Tre slemsvampar (myxomyceter) i moget stadium (då de inte längre är slemmiga).

Tvåan är släktet Arcyria - ULLKLUBBOR.

Trean är släktet Stemonitis - STIFTSVAMPAR.

För artbestämning erfordras mikroskop.

Ettan kanske är samma art som tvåan. Det roliga är här att kapillitiet (det trådnät som genomväver sporangiet (fruktkroppen) delvis verkar ha lagt sig utanpå detsamma innan det spruckit upp.

0

Jan A, Uppsala

1 maj 2008 kl. 09:09

Tina, jag tycker att dom är mycket sötare än vad Hans får det att verka! Hoppas du får mer fotoljust än det är just nu.

0

Dagens Lilleputtar Stemonitis

Tina Nordberg Kolsva

1 maj 2008 kl. 09:10

Bild 1. Då kanske detta är Stemonitis I tidigt stadium. Kanske Stemonitis axifera. Bilden visar inte riktigt den nästan självlysande neonfärgen.Ca 2 cm bred. Alltså en jätte i sammanhanget. 

Bild 2.Kan kanske vara Trichia persimilis?

De är båda från samma fd vedhög.

0

Dagens Lilleputtar Stemonitis

Tina Nordberg Kolsva

2 maj 2008 kl. 12:27

Någon?

0

Hans v E

2 maj 2008 kl. 22:06

Av dina nya bilder är ettan ett plasmodiestadium som borde kunna
bli vilken slemsvamp som helst, men faktum är att jag har en bild av S. axifera - både mogna och plasmodier - där plasmodierna har samma gröngula färg som dina. Hur har du kommit på axifera? Finns det sporangier i närheten?

Tvåan är en skaftlös Trichia. Persimilis känner jag inte till, men det skulle också kunna vara T. varia.

0

Tina Nordberg Kolsva

3 maj 2008 kl. 09:16

Tittade den här länken http://www.nivicol.de/index.htm

Där hittade jag både Persimillis och Axifera.
De här fanns i närheten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone