0 542 visningar

14 svar

En Vårsallad (mattråd)

"JAS" Helsingborg

30 apr 2008 kl. 17:50

Plocka följande. Späda maskrosblad (helst som har varit täcka med en hink eller liknande i några dagar då är de best) späda kirskålsblad, Almfrön, Citronmeliss, färsk Mynta, späda Boklöv (för dem som kommer åt det går bra med späda Björklöv oxå men inte så mycket då) Harsyra små späda Mjökörtsskott (förvällda) någon svamp så klart, hyvlad Parmesanost, och riven hackad vitlök efter tycke blandad i olivolja som dressing och lite balsamvinäger. Om man vill kan man blanda i en burk väl sköljda Kikärtor. Blanda ät och njut, gott till den nyfångade fisken. Mums, och så nyttigt och inga tillsatser.

0

Lena M

30 apr 2008 kl. 18:20

Nyss inkommen efter att ha plockat lite nässlor / kirskål / citronmeliss och luftlök som skall ingå i morgondagens lunch då jag får gäster, spännande att se vad de tycker. Ja det finns mycket gott i naturen!

0

Sofia, Skåne

30 apr 2008 kl. 21:00

Det låter underbart gott!

Av alla hemska ogräs som finns i vår trädgård, saknar vi just nässlor. Jag har funderat på att gräva ner nägra nässlor i kruka för att öka tillgängligheten. Vad tror ni om det?

0

cicki T Belgien

30 apr 2008 kl. 21:40

No way! Knyck hos grannen istället!

0

Robban

30 apr 2008 kl. 21:46

lite maskrosor kirskål och svamp får det bli till Abborre fileerna, Fångade nu i kväll.

0

Bo E

28 apr 2009 kl. 12:58

Låter gott men jag har ännu inte blivit klok på vad kirskål är för något.

Plockade nässlor härom dagen och passade på att smaka lite försiktigt på Borghamnsgräs, vars spädare skott ser mycket ut som de bilder på kirskål jag sett på nätet.
Smaken var lite blommig, frisk och gav associationer till hundkex och selleri.

Kan kirskål vara ett annat namn på Borghamnsgräs?
I så fall finns det hur mycket som helst…överallt, nästan!

0

Birgitta D

28 apr 2009 kl. 13:03

I går åt vi soppa gjord på nässlor och kirskål. I stället för buljong kryddade jag med mjöl gjort på torkad selleri, morot, palsternacka,vitlök,lök,karljohan och havssalt, behöver jag ytala om att jag nyss läst hemlige kocken.
I dag gjorde jag stuvning av soppresterna till fiskfile.

0

Grethe F

28 apr 2009 kl. 15:11

Gå ind på nätet och sök under bilder där kommer massor med bild och läs material om Kirskål

0

Bo E

28 apr 2009 kl. 16:01

Jodå, Grethe!
Jag har sett dem men blir inte så mycket klokare av det, såvida det inte är samma art som jag kallar Borghamnsgräs?
Vore spännande om nån kunde bekräfta eller dementera den gissningen.

0

buffy

28 apr 2009 kl. 19:11

Jag har lärt mig ett nytt ätligt ogräs idag, löktrav. Kan också ingå i en vårsallad. Bifogar bild.

Om man har nässlor i sin trädgård brukar det betyda att man har övergött den, så det är ett gott tecken att inga ha!

löktrav

0

buffy

28 apr 2009 kl. 19:15

Nässlor är rätt odryga, så man skulle behöva stora krukor för att få ihop tillräckligt till soppa t ex. Bättre att plocka ute i skogen, skogar som ligger nära åkrar brukar ha gott om nässlor. Det ska förresten finnas hela fält av nässlor där Örtofta sockerbruk släpper ut sitt lakvatten, det är ju ej långt från Lund.

0

Gödning

Helena i Lund

29 apr 2009 kl. 18:37

Pto övergödning, jag har gött gräsmattan (numera 80% mossa) en gång på 11 år med NPK. Det var den regnigaste sommaren på länge. Regnig och varm. Jag hade turen att åka på en treveckors semesterresa, det var härligt! När jag kom hem regnade det. Jag släppte väskan i hallen, öppnade till trädgården och gick ut. Gräset hade vuxit 37 cm. Detta är dagens sanning. Grannarna ovanför stod på balkongen och gav glada tillrop när jag låg på knä och klippte min (tack och lov LILLA) gräsmatta med sax. Jag har aldrig hällt en droppe gödning mer i min trädgård, och kommer inte heller att göra det. Det som inte trivs får försvinna, det som trivs får blomstra!

0

Gödning

Boman

29 apr 2009 kl. 20:04

Där har du kirskålen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirsk%C3%A5l

Omöjlig att bli av med om man fått den i trädgården så var glad du. Här finns den i överflöd i skuggiga skogen mot Mälaren.
Årets första nässlor är ätna,lite annat ska plockas när tid finns.

0

Kirskål - Boman

Bo E i Örebro

30 apr 2009 kl. 13:23

Kollade alla länkar om växten.
Såvitt jag förstår stämmer både bilder och beskrivning med det jag kallar Borghamnsgräs, och i så fall är det en förbisedd matnyttighet som växer i enorm rikedom här i örebrotrakten…

0

Kirskål - Boman

Bo E

30 apr 2009 kl. 13:28

Kollade även på odörten, men den liknar mer hundkex i bladen och ska dessutom lukta råtturin(?????), så det är ingen risk att förväxla med det angenämt friskt doftande Borghamnsgräset i alla fall!
Eller ska jag drista mig att framledes kalla det kirskål, för jag blir mer och mer övertygad att tro att det är samma växt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone