Plocka följande. Späda maskrosblad (helst som har varit täcka med en hink eller liknande i några dagar då är de best) späda kirskålsblad, Almfrön, Citronmeliss, färsk Mynta, späda Boklöv (för dem som kommer åt det går bra med späda Björklöv oxå men inte så mycket då) Harsyra små späda Mjökörtsskott (förvällda) någon svamp så klart, hyvlad Parmesanost, och riven hackad vitlök efter tycke blandad i olivolja som dressing och lite balsamvinäger. Om man vill kan man blanda i en burk väl sköljda Kikärtor. Blanda ät och njut, gott till den nyfångade fisken. Mums, och så nyttigt och inga tillsatser.
Låter gott men jag har ännu inte blivit klok på vad kirskål är för något.
Plockade nässlor härom dagen och passade på att smaka lite försiktigt på Borghamnsgräs, vars spädare skott ser mycket ut som de bilder på kirskål jag sett på nätet.
Smaken var lite blommig, frisk och gav associationer till hundkex och selleri.
Kan kirskål vara ett annat namn på Borghamnsgräs?
I så fall finns det hur mycket som helst…överallt, nästan!
I går åt vi soppa gjord på nässlor och kirskål. I stället för buljong kryddade jag med mjöl gjort på torkad selleri, morot, palsternacka,vitlök,lök,karljohan och havssalt, behöver jag ytala om att jag nyss läst hemlige kocken.
I dag gjorde jag stuvning av soppresterna till fiskfile.
Nässlor är rätt odryga, så man skulle behöva stora krukor för att få ihop tillräckligt till soppa t ex. Bättre att plocka ute i skogen, skogar som ligger nära åkrar brukar ha gott om nässlor. Det ska förresten finnas hela fält av nässlor där Örtofta sockerbruk släpper ut sitt lakvatten, det är ju ej långt från Lund.
Pto övergödning, jag har gött gräsmattan (numera 80% mossa) en gång på 11 år med NPK. Det var den regnigaste sommaren på länge. Regnig och varm. Jag hade turen att åka på en treveckors semesterresa, det var härligt! När jag kom hem regnade det. Jag släppte väskan i hallen, öppnade till trädgården och gick ut. Gräset hade vuxit 37 cm. Detta är dagens sanning. Grannarna ovanför stod på balkongen och gav glada tillrop när jag låg på knä och klippte min (tack och lov LILLA) gräsmatta med sax. Jag har aldrig hällt en droppe gödning mer i min trädgård, och kommer inte heller att göra det. Det som inte trivs får försvinna, det som trivs får blomstra!
Där har du kirskålen http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirsk%C3%A5l
Omöjlig att bli av med om man fått den i trädgården så var glad du. Här finns den i överflöd i skuggiga skogen mot Mälaren.
Årets första nässlor är ätna,lite annat ska plockas när tid finns.
Kollade även på odörten, men den liknar mer hundkex i bladen och ska dessutom lukta råtturin(?????), så det är ingen risk att förväxla med det angenämt friskt doftande Borghamnsgräset i alla fall!
Eller ska jag drista mig att framledes kalla det kirskål, för jag blir mer och mer övertygad att tro att det är samma växt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.