0 391 visningar

9 svar

Inte svamp, insekter

"JAS" Helsingborg

30 apr 2008 kl. 18:34

Blev lite inspirerad av klas Liljebaggar. Har några kryp som jag inte vet vad de heter. Nu kanske man får på näbben igen för att det inte handlar om svamp men det är ju här på detta forumet som den breda kunskapen finns så varför vända sig någon annan stans? Har ni förslag så kom igen och tack på förhand.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 apr 2008 kl. 18:57

Bild 1 är en bärfis som heter Strimlus.

Bild 2 är en basterdsvärmare av något slag.

0

Tina Nordberg Kolsva

30 apr 2008 kl. 18:58

Bastardsvärmare ska det vara.

0

Lena M

30 apr 2008 kl. 19:11

Menar du Tina att bärfisen är så grann ? den som man av misstag kan få i munnen och smakar vidrigt.

0

Jan A, Uppsala

30 apr 2008 kl. 19:29

Det hjälper inte att stava rätt Tina, för det är ändå fel. Det är en karminspinnare (eller om den bytt namn igen); när jag var liten hette den korsörtspinnare, mycket bra då larven lever på olika Senecio-arter ffa stånds som gett den namnet.Hipocrita jacobaeae. (Stånds heter Senecio jacobaea. Sällsynt försommarfjäril.

0

"JAS" Helsingborg

30 apr 2008 kl. 22:24

Tack båda två. Tina har rätt om Bärfisen som är Södermanlands landskapsinsekt och Jan har helt rätt i att det är en karminspinnare, hur sällsynt är den, jag har sett den flera gånger på campingen i Västervik.

0

Jan A, Uppsala

30 apr 2008 kl. 23:02

Strimlusen lever i mina uppländska trakter vartannat år främst på hundkäx, vartannat på vår ymnigt växande kummin, Carum carvi.  De år den lever (suger) på kummin, är den en konkurrent till oss kumminfrösamlare, och kan störa fröskörden. 
Kummin är en tvåårig växt, som första året bara producerar en “bladrosett”, iofs doftande och smaklig, men nästa år, då blommar den och bär frö, ljuvligt doftande och smakande bl.a. till bröd, ost och vissa drycker!
Har aldrig haft några “bärfisproblem” med strimlusen, utan den håller sig nog borta från bären, så vitt jag märkt!

Jag är förresten osäker på om entomologerna riktigt har förstått det här med vartannatårskummin/strimlus…

Båda dessa arter (strimlus och karminfjäril) är aposematiska, avskräcker en ev. angripare med sina färger.  En del andra finns också här:
http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/aposematiskainsekter.2535.html

Apropåcampingplatsen i Västervik så är allehanda ovanliga flygfän ganska mycket vanligare på öppna, kustnära ängar, betesmarker och motsv. Jag minns från det ljuvliga 70-talet när jag inventerade Kvädöreservatet och skrev ihop den första skötselplanen, att det var rätt gott om både olika bastardsvärmare och karminfjärilar (Tyria j.numera) och åtsk. andra sällsyntheter där! Och svampar oxå!

För övrigt JAS, så ska du inte kalla min hemlandskapsinsekt för BÄRFIS! ..;))

0

"JAS" Helsingborg

1 maj 2008 kl. 12:08

Ok Jan stinklus om du föredrar det. Det konstiga är att vi, jag och lusen alltså, gillar samma saker, Kex och kummin eller Kumminkex :))

0

Jan A, Uppsala

1 maj 2008 kl. 13:14

Strimlus, tack!  Annars blir jag sur!..;)) De andra är “samlingsnamn”.

0

"JAS" Helsingborg

1 maj 2008 kl. 16:57

Ok Jan inte skall jag göra dig sur, skojar lite med dig bara, Självklart skall det vara Strimlus. Länken du bifogade hade jag redan hittat och kopierat och lagt i mappen “insekter” men tack ändå. Nu ser det ljust ut i Skåne, det började bli väldigt torrt men nu har vi ett stilla regn sedan i natt som gett en 15 mm. hitintills så på lördag hoppas jag att jag får gå på Musseronjakt. Jag skulle kolla “Xylaria carpophila” men det var så blött och regnet öste ner just då. (Har kört Dottern till Scoutläger och passerade fyndplatsen)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone