0 265 visningar

14 svar

STOR KLIBBVARNING

anithau

3 maj 2008 kl. 13:49

Vill visa “några” festliga former som dessa tickor kan ta. Färgerna är också otroliga.

det kommer mera….

0

anithau

3 maj 2008 kl. 13:52

Som sagt flera….

fortsättning följer….

0

anithau

3 maj 2008 kl. 13:54

Ännu fler…

mera….

0

anithau

3 maj 2008 kl. 13:55

Nu är det slut.

Nu är det över

0

anithau

3 maj 2008 kl. 14:01

En till, sedan är det över.

0

Tina Nordberg Kolsva

3 maj 2008 kl. 16:59

Verkligen en härlig samling. Man tröttnar aldrig på dem.

0

Enelie, Linköping

3 maj 2008 kl. 18:19

En härlig bildsamling som man blir så GLAD!:)) av.
Tack Anitha! Dem har du lyckats bra med.

0

Totte Gbg

3 maj 2008 kl. 20:38

Jag instämmer med föregående talare, vilka härliga bilder!!! Vilka formationer!!! De blev jag jätteglad av att titta på :)

0

"JAS" Helsingborg

3 maj 2008 kl. 20:46

Nu klibbade jag verkligen fast vid skärmen. Urläckert anithau.

0

anithau

3 maj 2008 kl. 20:48

Tack så mycket!
Jag blir själv lika glad när jag ser dem. Kan inte låta bli att fota.

0

Jan A, Uppsala

4 maj 2008 kl. 07:37

Tack, Anitha, för en riktigt trevlig orgie!
Klibbtickan är dekorativ och t.o.m. “fotogenique”, men också en framstående cellulosanedbrytare, som genom sin närvaro höjer ett naturområdes biologiska kvalitet. Många sällsynta insekter och andra organismer är beroende av denna brunrötares förarbete i veden för att själva kunna “slå till” (stor/större flatbagge är ett av många exempel), andra är beroende av själva fruktkroppen eller av både mycelbemängd ved och fruktkropp.
Det finns mycket att läsa om samspelet svampar-insekter, t.ex. Mats Jonsells artikel i SMT:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Molekylara%20fylogenier.pdf

Lite Googlande på olika tickor, insekter, brunröta, vitröta etc….. ger massor av information - på olika nivåer - i form av ‘rapporter och meddelanden’ m.m.
Finns det inget annat, så finns det alltid tickor!

0

anithau

4 maj 2008 kl. 08:35

Hej Jan!
Tack för tipset. Jag ska skriva ut artikeln och läsa den.

Dessa klibbisar är verkligen fängslande. Vi hittade ett område där det var hur mycket som helst av dem i olika fasonger och valörer.

0

Birgitta D

4 maj 2008 kl. 09:58

Ja det är det jag alltid har sagt får klibbticka verkligen se ut hur som helst. Fina bilder som alltid Anitha.

0

Geraldine Vällingby

4 maj 2008 kl. 20:25

Mycket fina bildet Anitha!

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:27

Ja, verkligen häftig bild nr 1 speciellt!

Ett riktigt tickmonster!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone