När vi ändå är inne på fåglar…vad är det jag hör skrika på natten tro? har lyssnat på allehanda ugglläten men det verkar det inte vara. Har aldrig hört detta ljud på alla de 40 år jag har vistats i Vingåkersskogen, förutom de senaste två åren. Det är ett sorgset entonigt pipande.
Mikael, ja den hörs nu men när jag lyssnar på Naturskyddsföreningens skiva så har sparvugglan ett mera frekvent återkommande läte, den jag hör pipper lite mera sällan, men det kanske bara är en ledsen sparvuggla? Min man som är fågelkunnig tycker inte heller att det stämmer på sparvugglan men om det inte finns någon annan att välja på så måste det väl vara den i alla fall. Biotopen är grusås med gles tallskog och tät 40 år gammal granplantering. Närmsta vatten är ett stort dike.
Ha, ha…den var kul!
Jag tänkte på det gamla skrocket att göken ska höras i väster och öster men otur om man hör den i norr och söder.
Fast man kan ju röra sig själv som man behagar….är det så du menar?
Gå en sväng så får du göken i ett “tursammare” väderstreck!
Ja just det Bo, Upps hör man göken kollar vädersträckett håll för öron och placera dig i ett gynnsammare läge. Idag kom jag till min matbutik där håller de på och bygger om, massor av stegar överallt. nu undrar jag vad det kan ha för konsekvenser om man måste passera mellan flera stegar ungefär som att åka slalom. Jag hoppas att det betyder lycka och ett gott svampår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.