0 911 visningar

14 svar

Göken!! koko

Norma

4 maj 2008 kl. 13:41

Så har man hört ett säkert vårtecken i morse.Den hördes från väster också så det kunde inte varit bättre :) Göken har kommit!

0

Jan A, Uppsala

4 maj 2008 kl. 13:46

Grattis! ingen gök hörd här, men i går sjöng en svarthätta i trdg. Vet dock inte hur långt bortifrån den kom; en del drar ju bara iväg en “liten bit”!

0

anithau

4 maj 2008 kl. 14:48

På tal om fåglar,
igår hörde vi en hoande uggla. Men vi såg den inte.

0

Tina Nordberg Kolsva

5 maj 2008 kl. 09:16

Vi hörde åxå vår första gök igår , väster. Det är ca tio dagar tidigare än den brukar höras här.

0

Jan A, Uppsala

5 maj 2008 kl. 10:06

Och för tio minuter sen sjöng den förste herr sv/v flug i äppelträden. Dags att sätta upp flugsnapparholkarna!

0

Bo E

11 maj 2008 kl. 17:47

Jag har hört den vid ett par tillfällen både i öster och väster…

Men endast en gång har jag haft turen att se den sitta i en grantopp och gala. Det var förra försommaren.

Är det tur eller otur att stå rakt under den?

0

"JAS" Helsingborg

12 maj 2008 kl. 22:01

Otur om den skiter annars är det bara tur oavsett var man hör den. Otur är bara självförvållad oförsiktighet.

0

Nattliga skrik

Marit D

13 maj 2008 kl. 08:35

När vi ändå är inne på fåglar…vad är det jag hör skrika på natten tro? har lyssnat på allehanda ugglläten men det verkar det inte vara. Har aldrig hört detta ljud på alla de 40 år jag har vistats i Vingåkersskogen, förutom de senaste två åren. Det är ett sorgset entonigt pipande.

0

Nattliga skrik

Jocke

13 maj 2008 kl. 08:40

Kanske kan det vara storlom. Har du någon skogssjö i närheten?

0

Nattliga skrik

Marit D

13 maj 2008 kl. 08:46

Nej storlom är det inte. Det är bara en ton lite då och då

0

Nattliga skrik

Mikael R

13 maj 2008 kl. 09:03

Hörs detta läte nu?
Har du uteslutit alla ugglor? Annars har sparvugglan just ett pipande läte.
De spelar tidigt på året. Längre fram kan man få höra ungarna av pärluggla. De har ungefär ett ängsligt pipande läte.

0

Nattliga skrik

Jocke

13 maj 2008 kl. 09:06

Kanske drillsnäppa då? Kräver dock även denna att du har vatten i närheten.

0

Nattliga skrik

Marit D

14 maj 2008 kl. 08:35

Mikael, ja den hörs nu men när jag lyssnar på Naturskyddsföreningens skiva så har sparvugglan ett mera frekvent återkommande läte, den jag hör pipper lite mera sällan, men det kanske bara är en ledsen sparvuggla?  Min man som är fågelkunnig tycker inte heller att det stämmer på sparvugglan men om det inte finns någon annan att välja på så måste det väl vara den i alla fall. Biotopen är grusås med gles tallskog och tät 40 år gammal granplantering. Närmsta vatten är ett stort dike.

0

till JAS om gök

Bo E

14 maj 2008 kl. 18:18

Ha, ha…den var kul!

Jag tänkte på det gamla skrocket att göken ska höras i väster och öster men otur om man hör den i norr och söder.

Fast man kan ju röra sig själv som man behagar….är det så du menar?

Gå en sväng så får du göken i ett “tursammare” väderstreck!

0

OtursGöken/turstegen

"JAS" Helsingborg

15 maj 2008 kl. 22:20

Ja just det Bo, Upps hör man göken kollar vädersträckett håll för öron och placera dig i ett gynnsammare läge. Idag kom jag till min matbutik där håller de på och bygger om, massor av stegar överallt. nu undrar jag vad det kan ha för konsekvenser om man måste passera mellan flera stegar ungefär som att åka slalom. Jag hoppas att det betyder lycka och ett gott svampår.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone