0 425 visningar

10 svar

Svart stenmurkla?

Christina

4 maj 2008 kl. 15:02

Jag har precis kommit hem med några hittade murklor. Jag trodde allt var stenmurklor, men vissa exemplar är inte bruna utan närmast svarta… är de också stenmurklor?

0

Helena A

4 maj 2008 kl. 17:09

Du har svar i din blogg…

0

klas Jaederfeldt

4 maj 2008 kl. 17:21

dom har torkat

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:06

Jag har ox+å hittat ett par som var nästan svarta, men de verkade inte torrare än de mer tydligt bruna.
Jag tror de kan variera rejält mellan blekbrunt o brunsvart.

0

klas Jaederfeldt

4 maj 2008 kl. 20:35

de jag menade är övermogna, snudd på ruttna och torra

0

Christina

4 maj 2008 kl. 20:43

Ja, nu har vi avnjutit våra murklor… kokade och vattenkastade efter konstens alla regler, men de var inte särskilt goda, eller, smaklösa är väl rätt ord. Såg ut som stenmurkla, var det inte -antagligen.
Väldigt bra forum detta, jag ska försöka titta in allt som oftast, det finns mängder med kunskaper att ta till sigf här!

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 20:48

Det kan vara som klas menar, att de börjar bli gaml, men dock hade de den karaktäristiska starka läckra doften kvar och inte alls nåt ruttet.
Så de ligger på tork nu till nästa års påskmiddag!

Apropå avkokning så tyckte inte jag heller att det smakade mycket av mina första avkokta stenmurklor för 3 år sedan.

Det är därför jag nu hellre håller mig ett halvår för att njuta de torkade som hade mycket bättre arom och smak i behåll!

0

klas Jaederfeldt

4 maj 2008 kl. 20:55

sedan kan det ju oxå vara så att du ätit blek stenmurkla, den har inte värst mycket smak

0

Bo E

4 maj 2008 kl. 21:01

Nej inte i det fallet.
Det var 2 ungefär knytnävstora stenmurklor med ganska fräsch brun färg.

Jag tror helt enkelt att jag var lite överförsiktig och k0kadfe av dem för länge.
Det var minst 2X5 minuter med byte av kokvatten.

De torkade låg i ca 6 månader på en vind och tillreddes efter uppmjukning i mjölk.
Skars ned i en läcker sås med en skvätt rött vin.
Ska visst va sherry sägs det, men man tager vad man haver till hands…

Läckert till biffkött av kravmärkt ko och klyftpotatis i ugnen.

0

Lena i Nacka

5 maj 2008 kl. 11:21

Min erfarenhet är att man ska fräsa murklorna i fett, tills man tycker att de är klara, och sedan lika länge till. Sedan kan såsen stå och puttra minst en halvtimme.
Det blir mer smak om man använder torkade men visst får man fram smaken även på färska.

0

Christina

5 maj 2008 kl. 15:43

Bra tips!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone