Ja, nu har vi avnjutit våra murklor… kokade och vattenkastade efter konstens alla regler, men de var inte särskilt goda, eller, smaklösa är väl rätt ord. Såg ut som stenmurkla, var det inte -antagligen.
Väldigt bra forum detta, jag ska försöka titta in allt som oftast, det finns mängder med kunskaper att ta till sigf här!
Det kan vara som klas menar, att de börjar bli gaml, men dock hade de den karaktäristiska starka läckra doften kvar och inte alls nåt ruttet.
Så de ligger på tork nu till nästa års påskmiddag!
Apropå avkokning så tyckte inte jag heller att det smakade mycket av mina första avkokta stenmurklor för 3 år sedan.
Det är därför jag nu hellre håller mig ett halvår för att njuta de torkade som hade mycket bättre arom och smak i behåll!
Nej inte i det fallet.
Det var 2 ungefär knytnävstora stenmurklor med ganska fräsch brun färg.
Jag tror helt enkelt att jag var lite överförsiktig och k0kadfe av dem för länge.
Det var minst 2X5 minuter med byte av kokvatten.
De torkade låg i ca 6 månader på en vind och tillreddes efter uppmjukning i mjölk.
Skars ned i en läcker sås med en skvätt rött vin.
Ska visst va sherry sägs det, men man tager vad man haver till hands…
Läckert till biffkött av kravmärkt ko och klyftpotatis i ugnen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.