Det ser ut som ett pyrolablad, och då kan det vara Chrysomyxa pirolata:
http://imfc.cfl.scf.rncan.gc.ca/maladie-disease-eng.asp?geID=1000048
Den värdväxlar med grankottar och ser då ut så här:
Kottegulrost
Tack igen för all hjälp båda två!
Jag är inte “hundra” men en pyrola kan det nog vara.
På länken ifrån dig, Irene, tycker jag att det stämmer mycket bra på det jag har hittat.
(Blåbärskvisten växte precis intill.)
Fråga till Jan A: Vad betyder Pyrola s.l.?
(Jag är inte så bevandrad i det här.)
Vi “andra” är hundra på Pyrola, så var inte orolig, Eneli!
Sensu lato och sensu stricto är latin och betyder vid, vidsträckt resp snäv bemärkelse.
När jag var liten—- förkortade man dessa begrepp till s.l. resp. s.s.
Nft (nuförtiden i min förkortningslära) bör man skriva s.lat. resp. s.str. Men då kan man väl lika gärna skriva ut hela begreppen? Jag är så lat. att…
När jag var liten—- var Pyrola ett stort släkte som innehöll arter som numera är utbrutna och omdöpta och omdöpta och…
Ett praktexempel är björkpyrolan, Dft.(Dåförtiden) Pyrola secunda, som brutits ut till Ramischia s.och döpts om till nuvarande Orthilia s. Och dessutom nångång/nånstans “har hetat” Pirola s. (Det kan finnas fler turer…)
Ögonpyrola, Moneses uniflora (min favoritblomma doftmässigt m.m).och Ryl, Chimaphila umbellata hette också Pyrola.
Så nu förstår du vad jag menade när jag skrev Pyrola s.l. (s.lat.) I ditt fall rör det sig dock om s.s.(s.str).
Jag är (nästan) hundra på P.media, klockpyrola enligt bladform och vingat bladskaft.
Apropå Pyrola så kommer jag på en nattlig händelse bland botanister och andra, bl.a. en norsk. Han skröt (nåja nåt åt det hållet iaf) över hur många växter som hade artnamnet norvegica/-cus och nämnde speciellt ‘Pyrola (rotundifolia ssp) norvegica’. Och så heter det ju “norwegian spruce” sa han. Javisst sa jag, vänlig som alltid, och så har ni ju ‘Rattus norvegicus’ också!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.